NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-09
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2006-10-08, 16:40
Före Internets intåg var det förvisso väldigt intressant att sitta framför läsapparaten och leta sina anor, men ack så ensamt! Där satt man, var och en framför sin läsapparat och letade, tysta sammanbitna, ibland kunde man drista sig till att fråga någon vad denne hade för anor. Så for man hem, renskrev, klurade ut fortsatt strategi och sedan tillbaks till biblioteket för fortsatt letande. Visst funderade man vad de andra forskarna hade kommit fram till, men någon närmare kontakt blev det inte, ingen att jämföra sina resultat med.

Det är därför jag älskar Anbytarforum med sin öppenhet, där man kan fråga, diskutera och jämföra sina anor. Det enda som bekymrar mig, är att ibland verkar vissa som frågar inte ha den ringaste aning om att man kan leta sina anor på annat sätt än genom databaser. Det kan vara någon som letar sin farmor, mormor o s v, som är födda på 1900-talet och tror att det är stopp bara för att ingen har någon databas att leta svaren i. Säger jag då att det är inte kört, men då måste du leta själv, ja, då är det ju risk att man blir utskälld, för att svara så nedlåtande, fast man inget hellre vill än att den frågande ska kunna hitta sin farmor t ex.

Att man har fått fram sina anor på olika sätt, genom att t ex läsa själv i mikrofilmade kyrkböcker, från andras eller egna databaser eller stått med vita handskar och bläddrat i känsliga dokument kan väl inte ha någon betydelse? Huvudsaken man har kul och finner glädje i sitt forskande/letande efter släkten.

Sedan vill jag bemöta Cristers påstående om att debatt sidan inte är gömd, nej, det kanske den inte är, men inte så helt lätt att hitta. Först ska man på första sidan gissa sig till var man ska klicka. Chansar man då på det rätta, Förbundsnytt, så kommer nästa fundering. Jaha, det är tydligen Kontakta oss, som är nästa att klicka på och sedan där först ser man Insändaren.

Ann-Mari