NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-09
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2006-10-08, 13:04
Det Helene beskriver här ovan är anbyte, och det har bedrivits långt innan internet uppfanns. Det är alltså inget nytt hotfullt beteende att fråga sig fram. Skillnaden är att man i stället för i böcker och på papper nedskrivna uppgifter, så byter man numera anor på nätet.
 
Alla handskbeprydda fundamentalister som inte kan lita på andra släktforskare, utan måste kolla allt i förstahandskällorna, borde få pröva på att vara uteslutna från dessa för en tid. Då kanske de förstod att man ibland måste fråga sig fram hos andra. För min del har jag inte möjlighet att kolla källorna borta i Sydamerika så ofta som jag skulle vilja. Jag är därför beroende av att andra gör det åt mig. Därför måste jag utgå från att de gör ett fullgott arbete när de hjälper mig. Samtidigt som det faktiskt är JAG som utför själva forskningen, dvs lägger ihop uppgifterna och drar slutsatserna. Vännerna i Sydamerika forskar inte åt mig, de är mina ögon i de dammiga arkiven, och förser mig med de grunduppgifter jag behöver för att komma vidare.
 
Tänk om de skulle börja betrakta mig som en lat släktletare. Det skulle betyda slutet för min sydamerikanska forskning!