NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-09
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2006-10-08, 10:51
När jag i början på varje hösttermin sätter mig ner med mina cirkeldeltagare och tittar på deras första försök till släktforskning, finns det alltid någon som kommer med en antavla som inte följer gällande praxis med förfäder överst och anmödrar underst, Kekules system. I dessa fall, där könstillhörigheten inte alls ens behöver vara konsekvent skrivet i någon ordning, utan spreta hit och dit om vart annat, passar jag mig för att tala om att de har gjort fel. Jag informerar dem helt enkelt att det kan bli svårt att dela med sig av informationen till andra, eftersom det existerar en dominerande ordning... Men fel, det är det inte, att bygga sin antavla som man har lust till!
Jag brukar också framhålla att det viktigaste släktforskandet är att fråga runt i släkten innan det är för sent. Nedteckna anekdoter, berättelser, införskaffa personliga vittnesmål och skildringar. Gärna subjektiva sådana, eftersom det är de som är roligast att läsa. Vad ska man med en objektiv bild av förfäderna till?! Värden ses inte genom objektiva ögon!
Inte ens Gullbritt Hammarbäck ser världen genom objektiva ögon. Hennes recension av släktforskardagarna präglas sannolikt av det faktum att Släktforskarnas Hus kämpar för sin överlevnad på grund av Genlines intåg i släktforskarvärden. Dalfolk ges ju ju som bekant ut av husets stödförening. Där finns det verkligen anledning att vara besviken på det utbud som erbjuds per internet.
Jag medger gärna att det är ett problem att folk tror att man kan få en utskrift på sin släkt genom att trycka på en knapp på datorn. Men det är inte ett nytt problem. Det är samma slags människor som förr närde familjemyterna, och som skrev om dem lade till och drog ifrån, så att legenderna blev till otroliga historier. Vi ser dem i Bure-diskussionerna som florerar i detta forum. Lika seglivade som alltid.
Jag ser dock fundamentalismen som det allra farligaste beteendet. När folk med vita handskar pekar på andra och talar om för dem att de gör fel. Jag har nämligen haft anledning att tänka igenom om det verkligen är rätt att använda sig av Kekules system. Är systemet det bästa? Finns det ett annat sätt att skildra släktskap? Jovisst! När en feminist vägrar att sätta gubbarna överst på antavlan, utan föredrar att sätta mödrarna där i stället, blir det på sätt och vis mer rätt än med Kekules system. För när allt kommer omkring, så kan vi ju bara vara hundra på att modern är modern. Fadern kan ju som bekant vara någon annan! Och med det i baktanken, är vi så illa tvungna att lätta lite på gravallvaret i vår älskade hobby.