NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-28
Skrivet av: Patrick Lindblom skrivet 2004-01-11, 21:56
Jörgen,
 
om det nu inte har framgått tidigare så har jag all respekt för dina och andras åsikter när det gäller den personliga integriteten. Hoppas att det gäller åt andra hållet också.
 
Jag vet förstås att diskussionen gäller spridning och inte sekretessbelagda uppgifter. Poängen var naturligtvis att om man väl får ut uppgifter av detta slag för publicering så gäller det förstås alla eller ingen (med undantag just för sekretessbelagda uppgifter).
 
Sedan undrar jag: Tycker du inte att det är värre när uppgifter (visserligen offentliga) cirkulerar i hemlighet bakom våra ryggar än när de öppet distribueras på en CD av detta slag? Min indignation över en CD med folkbokföringsuppgifter är åtminstone oerhört ringa jämfört med t.ex. journalutdrag till försäkringsbolag, inkomstuppgifter till Taxeringskalendern m.m.
 
Om man nu är rädd om den personliga integriteten har jag dessutom svårt att se varför gränsen skulle gå just vid levande/död. Då är väl 70-årsgränsen i så fall bättre? Skulle någon publicera forskning om min avlidne förälder skulle jag kunna ha anledning att bli minst lika upprörd som om forskning om min levande förälder publicerades. Samma sak med mor- och farföräldrar.
 
Är det inte lika bra att driva frågan om att RA sekretessbelägga uppgifter i 70 år efter personens död? För visst måste det vara hos källan detta skall hanteras? Ger inte Släktforskarförbundet ut denna CD så gör ju snart någon annan det om det inte stoppas hos ansvarig myndighet.