NULL Skriv ut sidan - Netikett

Anbytarforum

Titel: Netikett
Skrivet av: Peter Sjölund skrivet 2005-12-12, 17:42
Göran, du skriver 16.52: Den ena visar ett av de diskuterade sigillavtrycken i original och det andra visar en gravt förvanskade bilden av detsamma.
 
När jag för en månad sedan, i den omnämnda diskussionen presenterade min (av dig ifrågasatta) tolkning av det sigillavtryck som visas ovan, gjorde jag det baserat på mer än 10 års erfarenhet av att studera sigillavtryck. Jag har studerat 1000-tals avtryck och dokumenterat över 300 enskilda sigill från 1500- och 1600-talen. Du är säkert kunnig på många andra områden, men jag tror att jag har lite större förutsättningar när det gäller just sigilltolkningar än dig, som själv säger dig sakna all erfarenhet av att studera sigillavtryck.
 
Jag presenterade min tolkning (observera orden min tolkning) på följande sätt:
Utifrån all min sigillerfarenhet är jag övertygad om att min tidigare gjorda tolkning:
(bilden ovan)
...är väldigt nära sanningen i detta fall (med reservation för att jag inte personligen kunnat studera originalavtrycket).
 
Observera orden nära sanningen. Därmed inte sagt att jag självklart har tolkat denna bild rätt i alla detaljer! Men när du påstår att det är en gravt förvanskad bild tar jag det faktiskt som en personlig förolämpning...