NULL Skriv ut sidan - Netikett

Anbytarforum

Titel: Netikett
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2000-04-17, 01:48
Olof Stenum!
 
I din genomgång av och kommentar till reaktionerna på kedjebrevet i fredags, så skriver du bl a följande:
 
Någon timme senare vaknar Jörgen Tollesson och upptäcker att här finns någon att ösa galla över. Han har uppenbarligen läst alla föregående 'svar' till Annika, men måste trots detta tala om hur irreterad just han är.
 
Grattis! Det är inte alla som har förmågan att vara tankeläsare! Och trådledes också - inte illa! Hur kunde du veta att det var precis det jag var ute efter - att  ösa galla över någon och nu hade hittat ett lämpligt offer? Imponerande!
 
Men om vi ska vara lite allvarliga, så framgår av mitt inlägg att jag just hade slagit på datorn (=någon timme senare vaknar Jörgen Tollesson) och tagit fram senaste meddelanden. Nära hälften av dessa var likadana i landskap efter landskap (21 av 57 närmare bestämt). Då blev jag (som jag skrev) irriterad (mycket diplomatiskt uttryckt) och skrev min tillrättavisning. Med din erfarenhet av Anbytarforum borde du veta att när man tar fram senaste meddelanden, så får man upp en lista på skärmen, där man ser författarens namn, tidpunkt och de första orden (inte mer) av varje inlägg. Att ha sett denna lista är alltså inte detsamma som att uppenbarligen [ha] läst alla föregående 'svar'.
 
Men jag erkänner att jag borde ha studerat övriga inlägg på skärmen noggrannt (inte bara räknat dem) innan jag reagerade, och sett att det bland dessa fanns mer än nog av kommentarer redan.
 
Om jag lovar att i fortsättningen se efter om det redan finns någon kommentar och (om jag alls kommentarerar saken, vilket jag normalt inte brukar göra när det gäller formaliteter) formulera mig så att det inte syns om jag är irriterad, så kanske du själv kan lova att i fortsättningen leva som du lär, närmare bestämt som du lär Anders Pemer när du citerar ordningsreglerna om oförskämdheter m m. Tycker du verkligen att din ovan citerade formulering är ett föredöme, fjärran från allt vad gallösande heter?
 
När det däremot gäller din karakteristik av Pemers inlägg, så är vi helt eninga. Särskilt hans halleluja-avslutning, den säger allt.