NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-06
Skrivet av: Henrik Mosén skrivet 2003-05-04, 23:56
Hej!
 
Apropå några inlägg ovan, kan jag bara inflika att i t ex Vists socken i Östergötland så står under en tid endast modern med förnamn och patronymikon, medan mannen endast förekommer i den döptes patronymikon... t ex Sven Larsson, Anna Månsdotters son i..., vilket naturligtvis hör till undantagen dock.
 
Jag kan ju också konstatera att det inte bara är hustrur som inte namnges i dödböckerna - det kan lika gärna gälla föräldrar, och inte bara kvinnliga sådana... t ex begrovs Sven Larssons i Tomta fader, 76 år gammal. Inget direkt exempel på förtryck... men väl på att mannen (eller änkan om hon var den som stod för gården) var familjeöverhuvud. Naturligtvis var det oftast en man, och jag hör knappast till dem som vill förneka att det uppenbarligen förelegat maktstrukturer i vardagen så väl förr som nu, som grundat sig på genus. Man kan ju för övrigt om man vill hårdra det hela, antar jag, säga att den gamla fadern som dör inte längre kunde upprätthålla sitt genus som man då han var gammal och svag och alltså mer antagit egenskaper som förknippades med det kvinnliga könet.
 
Nåja, det var nog allt för tillfället. För övrigt kan jag, som nyligen fått barn, också konstatera att det inte alltid är så enkelt att kräva halva föräldraledigheten, inte minst med tanke på att de flesta ammar sina barn åtminstone ett halvårs tid... vilket redan där reducerar den potentiella del av föräldraledigheten som kan delas på ett för alla parter praktiskt genomförbart sätt.
 
För övrigt kan jag tillägga att i domböckerna så kan man, om man har tur, ibland hitta en hel del uppgifter om just kvinnornas liv och hur det kunde gestalta sig. Betydligt mer än vad som framkommer i kyrkböckerna.
 
Mvh, Henrik