NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-05
Skrivet av: Heikki Särkkä skrivet 2004-03-03, 09:00
Tack för ditt inlägg, Bengt! Om du är intresserad, kan du finna en mera utförlig exposé av mina tankegångar i den här saken i Sukutieto 1/2003, s. 9-11. Där säger jag bland annat: (min översättning) 'Det är inte texten i något enstaka dokument eller inte ens någon persons egenhändiga signatur som avgör vad som är den officiella namnformen. Vem tror, att C. G. E. Mannerheim  officiellt blev Kustaa Mannerheim, även om han åtminstone en gång år 1918 undertecknade sitt namn i denna form?'  
  Jag delar absolut din åsikt att det är det är fel att förfinska svenskspråkiga personers namn.  
Hoppas du kan acceptera mitt förfarande i fallet, när mina finskspråkiga anor har i doplängden svenska namn bara därför att dokumentspråket råkade vara svenska. Om jag skrev på svenska, skulle jag dock anse det pedantiskt att byta ut finska namnformer för de svenska i dokumenten, när det gäller personmer, som var finsktalande. Jag tror inte, att det fanns officiella namn före 1921, då vi fick vår första namnlag. Adelsnam är en annan sak. På 1600-talet blev det strängt förbjudet för adelsman att byta namn.