NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-05
Skrivet av: Sari Wilhelmsson skrivet 2004-03-02, 23:29
Nämnde dock aldrig att min far t.ex visserligen född på 1940-talet, som är döpt till Juho Aukusti har smeknamnet Jukka, detta har jag dock satt inom parantes. Han kallas så av alla han känner men givetvis så heter han av myndigheterna Juho och av sin mor kallades han Juho. Håller med Irma om att andra namnformer kan sättas inom parantes för förtydligande.  
I min mans anor har jag funnit en präst och sedemera biskop Lauretius Thoreri Billichius. Han döptes ju troligtvis med namnet Lars Tordsson. I dom få källorna jag funnit honom i förutom då herdaminnen och dylikt så kallas han skriftligen Laurentius Thoreri Billichius. Men detta beror på att jag inte funnit några källor innan hans prästliga kall. Han heter i min antavla nuförtiden Laurentius Thoreri Billichius (Lars Tordsson). Skulle jag ställa en fråga t.ex här på forumet så utgår jag ifrån vilket namn han är mest känd för.  
Skulle jag göra en antavla av konungen Carl Gustav på svenska så är jag tämligen säker på att min finsktalande släkt vet vem jag skriver om. Men i språklig form så skulle dom genast använda namnet Kaarle Kustaa.  
Jag tror att olikheterna i språken/skriften svenska och finska och även detta att Finland så länge var svenskt skapar dom här konflikterna och frågeställningarna.  
Jag för min del Anders kallar Jesus för Jesus något annat vore främmande för mig. Men skulle jag göra en djupgående forskning och antavla på honom så skulle hans arameiska namn finnas inom parantes. På detta vis når jag fler intresserade. Skulle jag namnge honom endast med hans arameiska namn så skulle jag nog inte nå fullt så många. Jag är väl vad man säger, inte helt konsekvent.
 
MvH Sari