NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-06-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-06-25
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2000-01-03, 16:18
Hej igen, Ingrid! Lite svar på och kommentarer till dina funderingar den 1 januari 16.15.
 
En släkt med släktnamn brukar förstås betraktas som släkten .... Som släkten ... börjar den väl i praktiken när namnet togs, men kan man sedan följa stamfadernas agnatiska ursprung bakåt, och sedan följa agnatiska ättlingar till någon anfaders bror framåt, så är ju dessa av samma agnatiska släkt. Detta kan ju då definieras lite efter tycke och smak. Ibland har samma släktnamn upptagits också på sådana sidogrenar, och ibland sker så säkert när man får kontakt med de grenarna. Kan man knyta släkten ...:s tidigare anfäder innan släktnamnet togs till en viss gård eller ort, är det ju vanligt att uppkalla stam-släkten efter gården eller orten eller något annat, jfr Långarydssläkten, Forstena-ätten... Folkungaätten! Och så vidare.
 
I det läget skulle nog jag säga att släkten ... är en gren av den gamla .....-släkten. Här kan man också jämföra med mina Flodquistar på en agnatisk Pemer-gren (om det nu stämmer att de är en ganska stor gren, jag har bara en lösryckt muntlig uppgift om det, som jag inte har följt upp ännu).
 
Om morfar hette Karlsson som patronymikon och hans söner tog andra namn, kan man ju med lite ålderdomligare terminologi säga att din mamma var av samma släkt som släkterna .... och .... (de olika namnen dina morbröder tog - om det nu är olika namn, men så verkar det på det du skriver). Ännu hellre kan man ju spåra antingen hennes agnatiska ursprung, eller varför inte någon krokig väg, som följer en viss gård, och kalla detta för (ditten eller datten)-släkten. Min mamma var av den eller den släkten, samma som släkterna X och Y (dina morbröders namn).
 
Och visst kan en släkt vara en viss Anders Anderssons agnatiska ättlingar! Man kan väl t o m kalla släkten för Anders Anderssons (i Grythulta) släkt eller något ditåt.
 
Att det är ett bra modernt påfund att hålla sig med efternamn är jag väl medveten om, och att det är intressant att ta reda på varifrån ett släktnamn kommer, oavsett på vilka vägar, kan jag bara hålla med om!