NULL Skriv ut sidan - Hemlig son till Karl XIV Johan?

Anbytarforum

Titel: Hemlig son till Karl XIV Johan?
Skrivet av: Martin Casterud skrivet 2005-10-26, 10:30
Ulf!
Jag önskar dig all lycka i dina efterforskningar.
Tyvärr anser även jag att din hypotes har brister.
För att visa på dessa, låt mig lägga fram en alternativ hypotes baserat på ca 30 minuters efterforskning på Internet. Detta är sammanställt i all hast och med glimten i ögat, så jag ber om ursäkt för eventuella faktafel. Mitt enda syfte är att visa på hur lätt det kan vara att ur ingenting få fram fakta som, vinklat på rätt sätt, skulle kunna peka ut en alternativ fader. Det får absolut inte missuppfattas som att jag på något sätt försöker driva med din teori!
 
Ta en titt på följande bild:
 
(http://aforum.genealogi.se/discus/messages/22540/77978.jpg)
 
Jag anser att Daniel Rudolf Wallins likhet med mannen till höger är större än hans påstådda likhet med J.B. Bernadotte. Lägg märke till näsan, området kring munnen samt frisyren.
 
Vem föreställer då detta porträtt? Jo, det föreställer tidigare omnämnde Franz Berwald. Franz var en svensk tonsättare som föddes i Stockholm 1796 och avled 1868. Enligt dina uppgifter ska han ha varit gäst på herrgården i Grycksbo. Möjligen kan han vid någon av sina vistelser där jag förutsätter att han besökte Grycksbo redan 1819 träffat den tre år äldre Christina Bellander som ju var nära befryndad med Munktellarna. Intressant är att Wallin blev operasångare, Berwald har ju bland mycket annat skrivit flertalet operor och lär därmed ha varit mycket musikalisk! Kanske var det Franz, och inte kungen, som var Daniel Rudolfs riktige fader?
 
Låt mig avsluta med att återigen påpeka att jag inte ser någon av dessa hypoteser som ens rimlig. Om vi ser till kända fakta finns i dagsläget ingen anledning att misstänka att Wallin skulle haft en annan fader än vad som angivits i dopboken. Försök först hitta något som pekar på detta för att därefter gå till källorna för att hitta personer som eventuellt skulle kunna vara fader till Daniel Rudolf.
 
Jag tycker dock att du gör helt rätt i att besöka arkiven för att försöka få svar på denna fråga. Tyvärr kommer indicier som de du presenterat ovan inte räcka till som bevis för ett eventuellt släktskap utan mer måste fram. Det är viktigt att du går till primärkällorna för detta.
 
Jag kan för övrigt nämna att jag personligen anser att Franz Berwald är rätt lik skådespelaren Martin Sheen, känd från bland annat tv-serien Vita Huset hittade tyvärr ingen bättre bild:
 
(http://aforum.genealogi.se/discus/messages/22540/77979.jpg)
 
Trots att Martin Sheen bevisligen har sångtalang han kan framföra alla Frank Sinatras sånger utantill, är steget långt till att börja leta efter en eventuell koppling mellan Martin och Franz. Det måste helt enkelt till något mer än viss likhet  utseendemässigt samt vissa gemensamma talanger.
 
Med vänlig hälsning
Martin Casterud