NULL Skriv ut sidan - Gör jag rätt ? - Efterlysning - m.m

Anbytarforum

Titel: Gör jag rätt ? - Efterlysning - m.m
Skrivet av: Törnqvist skrivet 2004-12-28, 17:57
Hej alla släktforskningsentusiaster!
 
För ett tag sedan köpte jag mig en bärbar dator och med på den följde ett antal program för att underlätta släktforskning (Sveriges Befolkning 1890, Sveriges Befolkning 1970 & 80 samt Sveriges Dödbok 1950-1999) och igår satte jag igång med att läsa all information jag lyckades komma över här i forumet.
 
Jag bestämde mig för att leta upp släktingar till min farmor och farfar. På min farmors sida har det gått relativt bra, jag har bland annat använt mig utav sök barn-funktionen som hjälpt mig oerhört mycket hittills (tyvärr fanns den inte i alla programvarorna). Nu har jag dock kört fast och skulle behöva tips och råd om hur jag kommer vidare (om det jag letar efter finns i programvarorna som följde med eller om jag måste inhandla mer programvara, resa för att läsa kyrkböcker och dylikt har jag inte riktigt tid med just för tillfället).
 
Det är vid min farmors far samt morföräldrar jag har fastnat och skulle väl i princip vilja veta vart hennes morföräldrar kom ifrån bl.a, min farmors morföräldrar är:
 
Johansdotter, Johanna    
f. 1859 i Hedemora landsförs (Kopparbergs län, Dalarna)
d. ?  
 
Hallström, Johan
f. 1859 i Hedemora landsförs (Kopparbergs län, Dalarna)
d. ?
 
Min farmors far är:
 
Forslund, Erik Bernhard
f. 22/4 1892 i Torsåker (Gävleborgs län)
d. 29/1 1975
 
På min farfars sida körde jag fast direkt. Om uppgifterna stämmer som jag fått av min dementa farmor så var farfar det enda barnet och hans mor dog i tidig ålder. Vems efternamn farfar bär vet jag faktiskt inte, men jag tror att det skall finnas en kusin till farfar med samma efternamn så det bör ju vara sin fars kan man tycka ?
 
Törnqvist, Karl Ejnar Kristian
f. 15/9 1913 i Västanfors (Västmanland)
d. 2003
 
Jag är tacksam för den hjälp jag kan få, rena faktan men givetvis även råd om hur jag går vidare. Och glöm inte att vi alla har varit nybörjare någon gång i någonting!
 
//H.T