NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-14
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2005-11-14, 12:12
Om Jörgen ska börja diktera Anbytarforums regler tror jag att jag slutar släktforska. Han har mycket bra skarpa analyser emellanåt, som i fallet med DI:s handläggning av ärendet, men jag kan inte ställa upp på en person som är så rigid och känslokall i sitt tänkande att han tror att fasta regler är lösningen. Mitt förslag är istället riktlinjer för en 70 års gräns angående de känsliga uppgifterna, inloggningskonto för de som vill aktivt använda Rötters diskussionsforum (den som skriver är ansvarig för det som skrivs) och en anbytarvärd som tar bort inlägg som kan vara stötande.  
En 100 års regel för att forska om resandesläkter fungerar inte Jörgen, men det fattar du nog inte. Ska dessa människors rätt till sitt ursprung inte få diskuteras - utan ska det bli särbestämmelser som dikteras av majoritetsfolket? Ska man lägga locket på ursprunget för något så svenskt som just resandefolket faktiskt är? De har bott i Sverige längre än bohuslänningarna varit svenskar ;)    
Att införa en gräns (10 eller 20 år?) då man inte nämner avlidna alls (inte för att PuL kräver det, utan av hänsyn till de anhöriga) som Jörgen föreslår, finner jag inte bra. Vilka scenario skulle kunna åsamka nära anhöriga skada om man nämner att deras faster eller föräldrar avled ett visst datum? Ett dödsdatum är ju inte känsligt bara för att Jörgen Tollesson finner det så.