NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-19
Skrivet av: Magdalena Larsson skrivet 2004-04-27, 12:33
Det där har jag själv funderat mycket på, av samma skäl, fastän jag har anlaget från ett halvt håll till. Även jag har letat efter utländskt påbrå, och ev funnit en som fick barn med svenskar på 1700-talet. Skulle denna ana visa sig stämma skulle min ena förälder ändå inte, om genetikens lagar gäller, ha helt bruna ögon, för i så fall borde anlaget spätts ut, så att båda mina föräldrar skulle maximalt ha gröna ögon, och jag bruna. Därför skulle jag svara att jag tror att det är en myt med blåögdhet som kriterium på ursvenskhet.  
 
Man säger ofta att samer har bruna ögon, men inte heller detta stämmer. De har ungefär samma varierande pigmentering som övriga svenskar; allt från blont och blåögt till brunt hår och bruna ögon. Och blåögdhet finns ju i alla delar av världen.
 
Och skulle det vara så att det en gång varit fallet att ursvenskar hade blå ögon, så förändras ibland gener med tiden, vilket är en mer oomtvistlig sanning än den svenska blåögdheten. Pigmenteringsgraden lär påverkas av D-vitamin (och ev A?), och kanske signifierar det förfädernas exponering för solljus och matvanor. D-vitaminet hjälper till att absorbera calcium.