NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-11
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2003-12-11, 07:58
Sedan är det ju också besvärligt när folk skriver sina frågor under helt andra rubriker .
 
Berne, i stället för att fortsätta din fråga från Anbytarforum: Discussions in English: Emigrants: Emigrants CD lookup please (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=78502) under en helt annan diskussion som denna så finns det många andra att välja på. Fast lite passar det ändå in här för i detta ditt svar till mig skriver du en lång rad uppgifter som inte finns i din ursprungliga fråga.
 
Du försöker hitta en emigrant som du vet varifrån han kom i Sverige (en annan gång sökte du en som du visste allt om i USA men inget i Sverige, det var därför jag undrade).
 
Utgå då från någon befintlig avdelning som Anbytarforum: Länder: USA: Spårlöst försvunna USA-emigranter (http://aforum.genealogi.se/discus/messages/241/17901.html?1070824093) där det står Välkommen till Spårlöst försvunna USA-emigranter. Tyvärr vet man ofta inte vart i USA en emigrant begav sig, inte ens till vilken delstat. I sådana fall placerar man efterlysningen under denna rubrik. Men notera att det bör vara en sista utväg, eftersom sannolikheten att få svar här är liten. Skriv gärna din efterlysning på engelska, det ökar möjligheten att få svar. Skriv in din egen efterlysning som ny rubrik och ge alla detaljer du har.
 
För att hålla mig till denna diskussions rubrik så instämmer jag med dem som ibland väljer att inte lägga ner tid på att svara - men också på att ibland lägga ned tid på att försöka hjälpa folk framåt. Men det får man ofta kritik för eftersom man gör det på fel sätt, med fel tonläge, tror att man vet bättre eller så är det minsann synd om nybörjare/frågeställare som per definition har mindre tid och resurser än någon annan ....  
 
Jag tillhör säkert dem som Patrick menar ibland skrämmer iväg folk, men i så fall är de lättskrämda . Man kan ju se det som att även jag och andra som faktiskt lagt ned mycket tid på att rent hjälpa folk, även när de ställt oprecisa frågor och sedan svarat att de redan visste det, kan skrämmas bort från forumet. Men så länge någon annan hoppar in och oförtröttligt gör uppslag på uppslag så råder status quo.
 
Jag kan bara önska att fler läste anvisningarna, ägnade sig åt att söka på forumet innan de ställde en ny fråga lite här eller där, talade om vad de redan vet och vad de söker  - för ofta vet du i alla fall något om vad du vill ha reda på även om du är nybörjare (några har här gett tolkningar av 'information' och 'uppgifter' men ingen är tankeläsare när man läser en fråga). Hur hjälpsamt är ett uppslag ur t.ex. Arkions folkräkningar egentligen om du är nybörjare och inte vet vad du ska använda informationen till? Många sekundära källor som t.ex. folkräkningen innehåller också mängder med fel, vilket alltför sällan nämns.
 
När det gäller att få sina anor ifrågasatta eller hänvisningar till att forska själv så skulle jag inte som orienterare (inte ens som amatör) säga att jag är nybörjare så jag startar här och så kanske någon annan kan leta upp alla kontrollerna åt mig, så går jag i mål sedan. Du måste försöka få någon slags förståelse för källorna och materialet och den kanske du inte kan få genom att gå från församling till församling på Anbytarforum, vilket man ser folk göra. För övrigt teman jag tar upp i mina kolumner Om konsten att träna och Finn fem fel på Rötter. Om de upplevs som provokativa så glöm inte att läsa presentationen Varför som säger att attityden kan vara en del av id?n bakom. Ibland kan jag uppleva diskussionerna här som att de enda som får ha synpunkter är de s.k. nybörjarna, och att de enda som behöver tänka på hur de formulerar sig är de erfarna/de som svarar. De enda som får uttrycka otålighet är de som inte får svar snabbt nog (alltså uppslag gjorda i kyrkböcker eller andra källor som någon annan ska ha tillgängliga).
 
Maggie tycker att man ska skriva i vänliga ordalag när man hänvisar någon, och tro mig det tror jag faktiskt de flesta försöker. Men ibland när man försökt att svara utan att vara övertydlig i sitt svar så visar det sig att personen inte vet vad man har syftat på, vilket gör att man nästa gång man svarar på en liknande fråga tar med mer och då är det i stället undervisande och mästrande. Hur man än vänder sig ....
 
Hälsningar,
Eva