NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-11
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2003-12-11, 03:44
Patrick, den tid som det tar mig att kommentera hundra ofullständiga frågor från lika många frågeställare med en och samma motfråga var har du hämtat den uppgiften skulle jag kunna använda för hjälpa en rådlös forskare att metodiskt lösa ett till synes oöverstigligt problem. I vilken av dessa två situationer är jag mest hjälpsam? De hundra frågeställarna kanske känner sig trevligare bemötta, till priset av att jag ignorerar den hundraförsta (med det svåra problemet), men är någon av dem egentligen hjälpt av motfrågan (och enbart motfrågan)?
 
Om man har en och samma uppsättning råd att ge varje frågeställare, så är det ju betydligt effektivare om råden framgår innan man ställer sin första fråga, än om man får dem som svar på varje ofullständig fråga.
 
En jämförelse: Jag har ofta anledning att anmäla nätmissbruk (spam och liknande) till diverse nätoperatörer. Jag vet i stort vad de förväntar sig av mig; jag skriver till Abuse hos berörd operatör och lämnar de upplysningar jag har. Jag erhåller omgående ett automatsvar, med flera skärmsidor anvisningar om hur jag anmäler spammare till Abuse! Det är upp till mig att kontrollera huruvida jag följt anvisningarna vid den anmälan jag nyss gjorde, och komplettera om just den här operatören skulle ställa något särskilt krav som jag inte var förberedd på.
 
Resultat: Jag anmäler numera aldrig någonting till Abuse. Om operatören ställer några speciella krav på anmälan, så förväntar jag mig att jag kan ta reda på vilka dessa är innan jag anmäler, till exempel via operatörens webbsidor. Ibland har jag letat efter sådan information, men inte hittat någon. Så har jag skrivit till Abuse, och fått en hänvisning till en webbsida där det står hur jag skriver till Abuse...
 
Så nog förstår jag om en och annan frågeställare blir putt av följande ungefärliga bemötande och ger upp:
Välkommen till Anbytarforum! Ställ din fråga här!
(ställer fråga)
- Hej! Du får lättare svar på din fråga om du talar om varifrån dina uppgifter kommer, ungefär vad du vill veta och något om vad du redan vet. Var också snäll och ange fullständigt namn i fältet Användarnamn.
 
En del av dessa råd står ju redan på webbsidan, men tydligen är det inte alla som läser och/eller förstår dem. Hjälper det i så fall om råden upprepas av den förste som kommenterar frågan? Vill vi att råden skall gälla lika för alla som frågar, eller är det upp till den som svarar att avgöra hur viktigt är med frågeställarens fullständiga namn, källhänvisningar osv?