NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-11
Skrivet av: Patrick Lindblom skrivet 2003-12-08, 14:54
Hej på er alla glada och hjälpsamma släktforskare. Jag har inte läst hela tråden, eftersom jag som många andra har ont om tid. Men jag vill gärna ge en nybörjares perspektiv på några saker.
 
Det finns enligt min mening många skäl till varför frågor kan upplevas som oprecisa.
 
Själv tycker jag att ett forum av denna typ inte lämpar sig särskilt väl för längre avhandlingar av det man redan vet, då det finns lika många som reagerar över för mycket text som för opreciserade frågor. Vi hoppas då att den som vill hjälpa till återkommer med en fråga om vad man redan har för information och att denna t.ex. kan skickas över mail eller så.
 
Ett annat skäl, som väl nämnts i denna och andra trådar, är att vi nybörjare inte alltid vet vilka uppgifter som behövs för att kunna gå vidare. Även då lever jag i en stilla förhoppning om att hjälpsamma själar reagerar med en enkel motfråga istället för att ignorera oss. Dock, som Anders A påpekar, ger oss naturen inga hjälpsamma pekpinnar; den som inte anpassar sig av egen kraft går under. Så är det verkligen.
 
Det finns flera sätt att gå under. Jag tror att Rötter har förlorat betydligt fler intresserade nybörjare än man har vunnit nya hjälpsamma själar på den uppnästa ton som finns i många inlägg här. Det tycks mig som att på en trevligt besvarad fråga (om än utan sakinformation) går det minst fem irriterade anmärkningar på sättet att ställa sin fråga, ämnet man gör det under, ifrågasättande av ens anor överhuvudtaget samt varför man inte forskar själv istället för att be andra göra jobbet.
 
Det här är kanske främst ett problem för frågeställarna tycker ni, men det är också ett problem för släktforskarrörelsen och alla Rötterdeltagare! Varje person som slutar ställa frågor p.g.a otrevligt bemötande (alt inget bemötande alls) slutar också att försöka hjälpa andra.
 
Själv har jag trots oprecisa frågor fått *väldigt* trevliga svar av bl.a Maud Svensson och det har gjort att jag har fått en mycket mer positiv inställning till släktforskning överhuvudtaget.