NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-11
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2003-12-08, 01:35
Margareta ger ett exempel på hur en missförstådd fråga leder till en motfråga modell goddag yxskaft. Självfallet är den motfrågan inte till omedelbar hjälp för frågeställaren, som kanske rentav avstår från att fortsätta dialogen.
 
Jag tycker att man kan kräva att båda parter står på sig en smula. Om man tror att den andre är expert, eller att man själv är expert, då får man en ojämlik dialog, och det är illa. Den som frågar och den som svarar har var för sig unika kunskaper inom något område, men själva samtalet måste föras på lika villkor. Gör mot andra så som du vill att andra skall göra mot dig är en bra regel i alla sammanhang, även detta. Om du vill få svar på dina frågor, svara på andras. Om inte, låt bli.
 
Att göra antaganden om att motparten befinner sig i en annan situation än jag själv, och därför inte vill bli bemött på samma sätt som jag själv vill, är dömt att misslyckas, främst därför att man inte känner till motpartens situation. Då är det bättre att se sig i spegeln, och betrakta motparten som sin egen tvilling.
 
Om jag själv gör en efterlysning i Anbytarforum, men inte får en enda kommentar på fyra veckor, då vill jag inte att någon i en helt annan diskussion avfärdar mitt kommunikationsproblem som en möjlighet. Därför ställer jag inte heller upp på det argumentet när det är någon annan som drabbas av tystnaden.