NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-05
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2006-02-26, 09:27
Svar till Kenneth,är att jag naturligtvis inte vet bakgrunden på alla i af,så visst kan det vara fler med Mångårig kunskap och Akademisk utbildning/typ Arkivarie?,samt håller på dagligen med släktforskning som går under det jag räknar som proffs. jag räkna bara uppnågra som Thord Bylund ,Per Clementsson ,Kaj Jansson, så man ser ungefär var jag sätter ribban.
jag själv räknar mej inte som proffs fast jag har mångårig kunskap och i den grupp finns många goda släktforskare men vi har en bit kvar, plus att dom som håller på med släktfforskningen varje dag  kommer ju lättare åt arkiven och vissa uppgifter.orsaken jag tog upp det är för var ett inlägg,samt att en släkting och god vän betala över tusen konor till en Proffs enligt sig själv som gjorde ett släkträd till henne som personen satt in lite kända personer i. minsläkting visa mej släktträdet och det syndes rätt snabbt för ett tränat öga att det var falskt, det fanns tids glapp ect . så jag fråga varför hon inte bad om hjälp tillexempel från landsarkivet ocm hon ville ha proffs. den här personen hade satt sig i en släktforskar tidning som proffs men inte skrivit om sin bakgrund.  
för det finns många seriösa släktforskare som hjälper andra ett exempel är Agneta Olofsson hon håller måtten som proffs Akademisk utbildning som Arkivarie och mångårig kunskap samt håller på med släktforskning dagligen hon är värd de  
rätt stora pengar det kan bli att ta fram forskning åt andra.till skillnad mot det exempel jag gav. det här en fråga som blir allt mer aktuell. En sak som kan betonas som jag nämnd i förra inlägget är att dessa mångåriga forskare kan gärna bidraga med cd bok om sin släkt och sälja och det blir till hjälp för många, men man bör skriva sin bakgrund så att de som köper cd ect vet att det inte är gjort av proffs då är man mer beredd på ev fel som i för sig också proffs kan göra. och man skall veta att det flesta cd även från föreningar är gjorda av icke proffs utan mångåriga släktforskare så kolla alltid uppgjifterna själv
nu ber jag om ursäkt till anbytarvärden att jag svara Kenneth,och Benny under den här rubriken. Mvh Marc