NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-03
Skrivet av: Per Thorsell skrivet 2005-09-03, 10:21
När Rötter-rådets rekommendation om 70-årsgräns blev känd i våras restes en del frågetecken om innebörden av gränsen. Knappast någon, i varje fall inte jag, trodde att man skulle införa något så drakoniskt som det som nu skett.  
 
I Förbundets stadgar står som första punkt under Riksförbundets ändamål:
tjäna ... släktforskningens syften genom att bevaka och främja släktforskningens intressen.
 
Detta kan betyda precis vad som helst, men Rötters och Anbytarforums existens antyder, att tidigare styrelser funnit det förenligt, ja rent av viktigt, att sprida och underlätta spridandet av sådan information som underlättar släktforskarnas arbete. På samma sätt producerar och sprider man CD-skivor och tryckalster.
 
Förbundet och framför allt dess medlemsföreningar bedriver också propaganda och utbildning för att rekrytera nya släktforskare. Där spelar Rötter och Anbytarforum viktiga roller. Varje gång (ja, varje gång) jag börjat prata släktforskning med andra, tredje eller fjärde generationens svensk-amerikaner, har deras första fråga varit: Kan jag hitta några levande släktingar i Sverige?Jag har alltid svarat: Det kan nog gå. Ta reda på så mycket Du kan ur amerikanska källor om Din utvandrares bakgrund i Sverige. Sammanställ det och lägg ut en fråga på Anbytarforum. Det finns massor med folk som tittar där och det kan mycket väl hända, att de hjälper Dig hitta släktingar. Motsvarande gäller dem här hemma i Sverige, som känner till mormors födelse- och dödsdatum (ur den urklippta dödsannonsen) men inte vet något mera. Det finns villiga människor på Anbytarforum som kan hjälpa denna blivande(?) släktforskare att ta det första steget.
 
Främjar man släktforskningens intressen genom att strypa denna kanal? Förbundsstyrelsen och de applåderande föreningsorsförandena tror tydligen det. Det tror inte jag.  
 
Riv upp beslutet! Tillmpa redan befintliga ordningsregler för att hålla efter dem som gräver i kändisars privatliv!
 
Carl Fredrik Hanzon sammanfattar i sitt inlägg fredag den 02 sept 2005 kl. 19.44 på ett utmärkt sätt även mina känslor inför denna debatt och dess bakgrund. Jag kommer, så snart jag skickat detta inlägg, att ta bort Ordet Fritt ur min användarprofil. Jag har fått nog.
 
Användarprofilen är förresten ett utmärkt sätt att slippa det värsta. Redan från början har jag valt bort Kändisar, Kungligheter och Etniska Grupper.
 
Per Thorsell.