NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 december, 2012
Skrivet av: Jan Lilliesköld skrivet 2005-02-16, 07:34
Hej Irma !
 
Ja det är frågor som man ställer sig. En första tanke är att det skulle vara så enkelt som att första barnet är på väg, vilket också föds 6½ månad efter vigseln. Men det tycker jag inte kan vara en anledning i sig, att behöva skynda på lysningarna en vecka för detta - det är ju flera månader kvar. Jag kan därför tycka att det torde vara en något mer påtaglig omständighet som skulle kunna vara orsak till att skynda på äktenskapet.  
 
Mina fråga var egentligen av lite mer allmän karaktär - fanns det rätt att (av vissa ?) anledningar skynda på processen ? - men också med tanke på detta speciella fall, som alltså är skrivet den 5 feb 1727 i Sunne, rörande vigsel mellan Catharina Björn och conterfejaren Olof Enberg (anor till mig).
 
Notisen lyder enligt följande (med reservation för feltolkningar/skrivningar):
1727
Februarius
d 5 Sammanvigdes på Rotne=ros av Probsten Iser, efter tre föregångna lysningar, som skedde första gången - den 29 jan: men andra och tredje resan tillhopa den 5 febr: Contrefejaren, Herr Olof Enberg från Stockholm och Jungfru Catharina Biörn i Brårud. Och de tvenne senare lysningar, således på en dag, omsider, efterlåtne blefvo, skedde uppå en besynnerlig remonstration, ingifven av Brudens Moder Mad: Elisabeth Fernell i Brårud, uti ett bref om aftonen föruth[?], till större säkerhet, i vissa afsikter, samt at förekomma, några vissa olägenheter som, på annor händelse, intet undvikas kunde.
Brudgummen gaf sin Brud 100 Dr Smt.
Bemälte brev ligger ad acta, ibland de attester förvarat, som i anledning af Kyrko=lagen, å ämbetes vägnar, både efterfrågas och gifvas skola.
 
(Här kan man notera att både den 29 jan och den 5 feb är söndagar - och nog är min erfarenhet från olika håll i landet - att lysningar var på söndagar - och ofta att även vigseln ägde rum samma dag som den 3:e lysningen.)
 
Hur man skall kunna tolka detta vet jag inte. Det låter dock som att vissa omständigheter gör att det skulle vara väldigt bråttom med vigseln. Om det nu inte skulle vara så enkelt som att barnet redan var på väg - vad skulle då kunna vara för handen som gör att det skulle bli besvärligare att utföra vigseln senare ? vad skulle kunna bli förändrat under denna vecka ? Och som dessutom prästen tar hänsyn till ?
Normalt trodde jag, att det var om någon part skall ha lovat någon annan giftermål tidigare - eller om för nära släktskap skulle råda, som skulle kunna medföra remonstration från något håll - men då tycker jag inte att det skulle bli bättre av att skynda på lysningen ?
Om det nu skulle röra sig om något slags släktskapsförhållande som rådde mellan familjerna som gjorde äktenskapet olämpligt  , så förstår jag ändå inte vad detta skulle ha för betydelse om det går någon extra veckas lysning eller inte ? Skulle det kunna finnas något familjeförhållande, som skulle kunna förhindra vigseln, genom att någon skulle hinna före med en protest ?
Uppenbarligen är det iallafall något som modern/föräldrarna [det torde dessutom vara så att Elisabeth är brudens styv-moder !] vill förekomma genom att skynda på processen !
 
Om det skulle kunna vara ekonomiska värden som står på spel, som du föreslår som anledning, kunna överspelas av en genomförd vigsel? Fanns det inga möjligheter att protestera mot redan gemomförd vigsel (av denna anledning - eller annan ) ?
 
Tyvärr är det ju (naturligtvis !?) så att det inte går att återfinna detta nämnda brev som skulle ligga ad acta.