NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-15
Skrivet av: Ingela Martenius skrivet 2006-05-14, 22:58
Mja, stamsamhälle vet jag inte. Men det var en klar trend från ett grupporienterat samhälle till ett individualistiskt samhälle; läs t.ex. dr Eva-Lis Bjurmans avhandling Catrines intressanta blekhet om hur kvinnor från 1750-talet och framåt utsattes för motstridiga krav: familjens mer gammaldags krav om ett arrangerat äktenskap och samhällets allt starkare krav om att äktenskap bara skall ingås av kärlek. Boken handlar visserligen om borgerliga flickor, men id?erna spred sig ganska raskt neråt i den sociala hierarkin.
 
Jag har faktiskt själv funnit åtskilliga exempel på att prästerna undvikit att notera föräldrarnas äktenskapliga status i födelseböckerna. Det har i dessa fall naturligtvis rört sig om just det Anders Ryberg skrev om (det var det jag hänvisade till i mitt första inlägg), nämligen barn vars föräldrar senare gift sig (vilket ju medfört att barnen räknas som äkta), men i mellantiden - som i flera fall varit halvårslång - har barnen ju varit antingen oäkta eller i bästa fall trolovningsbarn. Det har emellertid varit helt rent på anteckningar och jag har själv upptäckt situationen bara genom att direkt jämföra föddebok och vigselbok; det har heller inte funnits några noteringar i Hfl. Men detta måste naturligtvis ha varierat oerhört med vilken präst det var i socknen - jag har dock flera gånger blivit angenämt överraskad över att prästerna (som man ju alltid fått höra var så stränga och renons på känslor) visade medmänsklighet och inte följde lagens bokstav.
 
När det gäller flyttsedlarna så stod det vad prästen själv ansåg skulle stå där, så det kan säkert skifta. Men jag har en anmoder på vars flyttningsbevis det t.o.m. framgår att hon fött ett oäkta barn flera år tidigare, ett barn som dessutom dött innan min anmoder flyttade! Men hon kunde alltså inte flytta ifrån sitt dåliga rykte (och detta var så sent som 1875).
Tilläggas bör väl att flyttsedlarna blev allt formellare ju längre in på 1800-talet vi kommer, dvs. allt mindre utrymme för prästen att skriva in vad han själv tyckte.
 
Har ingen aning om Gustav III bekymrade sig om vad kvinnorna kallades, men i typisk 1700-tals upplysningsanda - en blandning av humanitet och nationalekonomiskt förnuft - så införde han ju institutet okänd mor. Vilket man kan fundera på varför inte fler kvinnor begagnade sig av (tacknämligt för oss släktforskare att de inte gjorde naturligtvis). Jodå, jag är medveten om att det fanns praktiska svårigheter - men lyckas man flytta in till en storstad som Göteborg några veckor innan nedkomsten så kunde man ju löpt linan ut och blivit okänd mor. Månne ett större ansvarstagande hos kvinnorna än hos männen?
 
Ingela