NULL Skriv ut sidan - Borgerligt äktenskap

Anbytarforum

Titel: Borgerligt äktenskap
Skrivet av: Linda Widenström skrivet 2004-10-17, 15:00
Hm... Jag har funderat en del över det här eftersom det har varit ganska mycket trassel med forskningen kring just de här två personerna. I kvinnans familj var inget av barnen döpt. Hon finns inte heller upptagen i födelseboken för någon av de församlingar som hon själv angivit att hon var född i, utan dyker upp i böckerna först när familjen flyttar då hon är fem år gammal. Ett av barnen har därefter antecknats som döpt som vuxen och frun det gäller finns som sagt upptagen som konfirmerad i sv. kyrkan. Jag trodde först att familjen var frireligiösa, men det finns inget som tyder på det (ingen av dem var iaf religiösa som vuxna). Det borgerliga äktenskap som ingicks varade dessutom inte särskilt länge med tidens mått mätt, parterna ansöker om boskillnad efter sju år. Det har slagit mig att det ev. kunde vara frågan om något slags arrangerat äktenskap- det fanns ett barn då parterna gifte sig som mannen erkänt faderskap till-  och att parterna därför ville ligga lågt. Detta är bara en gissning från min sida, men med tanke på att frun under hela sitt liv hävdade att hon var änka efter fd. maken, som bodde några kvarter bort, kanske det skulle kunna vara så.... Det blev finns en del att fundera över här, som synes!
 
Hälsningar
Linda