NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-12-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-12-26
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2000-07-06, 01:11
Hej Åke!
 
Om Joakim Rönnings far råkar heta Lennart och har näraliggande anor (mor och mormor borde det vara, om jag inte minns totalt fel) med efternamnen Björk och Åmberg, så är han inte kusinbarn till mig, men väl en släkting i alla fall, med en anmoder en bit bak i antavlan som hette Margeta Pemer, 1737-1807, från vars halvbror jag härstammar.
 
Skulle detta vara fallet kan detta t o m gälla dig, beroende på hur Lennart och du vore kusiner. Men även om en nära släkting till denne Lennart, vid namn Lars Beckius, på sin fars sida härstammar från släkten Pemer via nyss nämnda Frumeries, men hade missat sin dubbla härstamning via modern från Margeta Pemer (som han hade antecknad som Greta Persson), så vet Lennart om släktskapet med släkten Pemer mycket väl, och är sedan några år medlem i vår släktförening. Så om det är honom du är kusin till, så hade du säkert hört talas om släkten Pemer, i varje fall om Pemer-rötterna gällde dig, också.
 
Så förmodligen är det väl inte ens Lennart vi talar om här... Eller?
 
Sedan vet jag inte om jag ska våga erkänna att jag inte kan påminna mig vad som var så speciellt den 8 juni 1989. Det var i och för sig mina egna föräldrars 21-åriga bröllopsdag, och lustigt (?) nog också 11-årsdagen av huvudförhandlingen i deras skilsmässomål, så 8 juni har alltid varit ett högst speciellt datum i min familj.
 
Men du kanske bara skulle komma fram till detta med att pojken föddes på sin farfars fars hundraårsdag?
 
Annars lär det väl gå att finna en hel del statistik över hur många som föddes i Sverige eller i hela världen just 1989-06-08, och att i de flesta fall åtminstone någon av föräldrarna hade kusiner... B-)
 
Förresten, var datumet intressant p g a att det blir i princip likadant upp och ned om det skrivs 89-6-8? Med liknande logik förlovade sig mina föräldrar den 6/6 \66 och gifte sig den 8/6 \68.
 
...apropå datum, vet alla här vad som var lite ödesmättat speciellt den 19 november i fjol? ...och därefter den 2 februari i år?