NULL Skriv ut sidan - Kyrkoplikt och skriftermål

Anbytarforum

Titel: Kyrkoplikt och skriftermål
Skrivet av: Lars Kjellbom (Lekbom) skrivet 2000-09-13, 10:15
D:r M. Luthers Lilla Katekes med kort utveckling jämte hänvisningar till bibliska exempel sådan den av Kongl. Maj:t den 11 okt. 1878 blivit antagen. Samlade och utgivna av Ch. Meurling och O. A. Ottander  
 
Till vad ändamål har Kristus instiftat den heliga nattvarden.
Kristus har instiftat den heliga nattvarden, på det hans lärjungar skola hålla denna måltid till hans döds åminnelse, samt befästas i gemenskapen med honom och med varandra inbördes.
Kor. 11: 26. Så ofta I äten detta bröd och dricken denna kalk, förkunnen I Herrens död, till dess han kommer.
Kor. 10: 17 Emedan det är ett bröd, äro vi, de många, en kropp, ty vi varda alla av det ena brödet delaktiga.
 
Vilka osynliga gåvor giver Kristus med brödet och vinet i den heliga nattvarden?
Kristus giver med det välsignade brödet sin sanna lekamen och med det välsignade vinet sitt sanna blod.
Kor. 10: 16. Välsignelsens kalk, som vi välsigna, är han icke en delaktighet av Kristi blod? Det bröd, som vi bryta, är det icke en delaktighet av Kristi kropp.
 
Vilka Jesu ord giva tillkänna, vilken välsignelse den heliga nattvarden medför?
Det giva de orden tillkänna: för eder utgiven och utgjutet till syndernas förlåtelse.
 
Vad lära oss dessa ord om nattvardens välsignelse?
Dessa ord lära oss, att syndernas förlåtelse, liv och salighet givas oss i detta sakrament; ty där syndernas förlåtelse är, där är ock liv och salighet.
( Rom. 4: 8. Salig är den man, vilken Herren icke tillräknar synd.
 
Huru givas syndernas förlåtelse i nattvarden?
I nattvarden förnyar och bekräftar Kristus våra synders förlåtelse.
Huru gives oss liv i nattvarden?
Det andliga liv, som i dopet födes, blir genom nattvarden stärkt och förökat, så att vi tillväxa i tron och kärleken.
Joh. 6: 53. Utan att I äten Människosonens kött och dricken hans blod, haven I icke liv i eder.
Joh. 15: 5. Jag är vinträdet, I ären grenarna; den, som förbliver i mig och jag i honom, han bär mycken frukt.
 
Vilken salighet beredes oss genom nattvarden?
Genom nattvarden gives oss och befästes den saliga vissheten, att vi äga Kristus, som försonat oss med Gud och skall bevara kropp och själ till de rättfärdigas uppståndelse.
Joh. 6: 54. Den, som äter mitt kött och dricker mitt blod, han har evigt liv och jag skall uppväcka honom på den yttersta dagen.
Varav beror det, att nattvarden medför en sådan välsignelse?
Det beror icke av ätandet och drickandet, utan av Jesu löftesord: för eder utgiven och utgjutet till syndernas förlåtelse, och av tron, som omfattar dessa löftesord och förtröstar på dem.
Huru beror nattvardens välsignelse av löftesorden?
Genom löftesorden blir den heliga måltiden Herrens nattvard; ty dessa ord, jämte det lekamliga ätandet och drickandet, äro det väsentliga i detta sakrament.
Huru beror nattvardens välsignelse av tron?
Varje nattvardsgäst undfår visserligen Jesu lekamen och blod; men den allena, som sätter tro till Jesu löftesord, vad de innehålla och lova, nämligen syndernas förlåtelse.
Vilken är då beredd till den heliga nattvardens åtnjutande?
Att fasta och lekamligen bereda sig hör väl till en utvärtes anständighet, men värdig och väl förberedd är blott den, som sätter tro till de orden.  
Vad betyder det att sätta tro till dessa ord?
Det betyder att i ånger över synden av hjärtat eftertrakta det, som dessa ord utlova.  
Matt. 5: 6 saliga äro de, som hungra och törsta efter rättfärdigheten; ty de skola bliva mättade.
Vilken är ovärdig och oskicklig till den heliga nattvardens begående?
Den, som icke känner och ångrar sin synd och icke tror Jesu löftesord, utan med tvivel förkastar dem, han är ovärdig och oskicklig, ty det ordet fordrar framför allt ett troende hjärta.
Vilken skada medför ovärdig nattvardsgång?
Genom ovärdig nattvardsgång blir människans andliga tillstånd förvärrat och hennes ansvar förökat.
Kor. 11: 29. Den, som ovärdigt äter och dricker, han äter och dricker sig själv en dom, emedan han icke dömer rätt om Herrens lekamen.
Vad böra vi iakttaga till undvikande av ovärdig nattvardsgång?
Vi skola under bön till Gud pröva vårt hjärta och vår vandel efter hans ord.
Kor. 11: 28. Pröve en människa sig själv, och äte av brödet och dricke av kalken.
Varför är denna självprövning nödvändig?
Självprövningen är nödvändig, emedan vi utan den ej kunna inse vårt syndafördärv och således ej heller hava någon rätt längtan efter Kristus.
Kor. 11: 31. Om vi dömde rätt om oss själva, så vorde vi icke dömda.
När tacka vi rätt för den välsignelse, som vi undfått i nattvarden?
Vi tacka rätt för nattvardens välsignelse, när vi hava vår Frälsare i trogen åminnelse och med hjärta, mun och vandel bekänna och prisa honom, som för oss är död och uppstånden.
Kol. 3: 17. Allt, vad I gören med ord eller gärning, gören allt i Herren Jesu namn och tacken Gud Fader genom honom.
Med vänlig hälsning  
Lars Kjellbom