NULL Skriv ut sidan - Faderskapsmål i Norberg 1825-26

Anbytarforum

Titel: Faderskapsmål i Norberg 1825-26
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2004-09-09, 13:52
Nu har jag med anledning av en fråga från USA bläddrat i 1860-talets böcker från Lindes och Ramsbergs häradsrätt, och det gav betydligt bättre utdelning än väntat. Utöver att jag hittade den sökta fadern (dvs tidigare misstankar om hans identitet bekräftades), så verkar där finnas närmare ett halvdussin fall rörande barnuppfostringshjelp varje år, att döma av 1864, 1868 och 1869 års stämningslistor (signum C).
 
I det fall jag sökte hade modern enligt tingsprotokollet (signum A) dessutom begärt ersättning för barnsängskostnader, men det nekades eftersom hon och pojken hade bott hos svaranden hela tiden och sålunda varit försörjda av honom! Rättens utslag blev att hon fick nöja sig med årligt underhåll från och med den dag hon och pojken flyttade ut från huset. Rimligt, tycker jag.
 
En annan för mig förvånande uppgift var att fadern, när han nu erkänt sig vara det, också fick böta 25 Rdr Rmt för lönskaläge, vilket motsäger vad jag läst tidigare om att det brottet skulle ha avskaffats 1864. När jag läser strafflagen i 1910 års lagutgåva, så framgår det att fadern endast kunde dömas för detta i samband med att han stämdes av modern på just underhåll, vilket alltså hade utnyttjats i det här fallet 1869.
 
I ett annat fall jag såg i stämningslistorna hade barnafadern avlidit kort efter barnets födelse, varför modern i stället stämde hans far (barnets farfar) på underhållet. Jag vet inte vad utslaget blev där.