NULL Skriv ut sidan - Arvsgången av bondgårdar

Anbytarforum

Titel: Arvsgången av bondgårdar
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2009-04-06, 21:24
Hej!
 
Jag får placera min fråga under denna rubrik, den känns mest passande.
 
Jo, mina anfäder Nils Olsson (1715-1764) och Elna Månsdotter (1724-1807) bebodde gården Hammenhög Nr 19 i Hammenögs socken, Skåne. Nils dyker plötsligt upp som ägare av gården 1754, och innan dess är det en Elias Månsson som brukar den (denne dör 1753, 25 år gammal och ogift), då med änkan Bengta Svensdotter som inneboende. Hur jag än försökte fick jag inte ihop det, eftersom varken Nils Olsson eller Elna Månsdotter hade det minsta med gården att göra innan de gifte sig - normalt är det ju inom släkter som en gård brukas, på ett eller annat sätt, men det verkade inte finnas något släktskap mellan paret och gårdens tidigare brukare.
 
Som en ödets ironi satt jag och funderade över detta häromdagen, och bläddrade lite i en dombok från 1753. Döm om min förvåning när jag snubblar över en avskrift av ett undantagsbrev, rörande just gården Hammenhög Nr 19! Följande scenario spelas då upp:
 
Nils Nilsson och Bengta Svensdotter brukar gården. Nils dör, och Bengta blir änka, men bor kvar på gården med sina omyndiga barn. Av någon anledning blir den 25-årige Elias Månsson ägare av gården 1753, men dör ogift strax efteråt. Änkan Bengta bor kvar hos Elias.
 
Samma år förlovar sig änkan Bengta med drängen Nils Olsson, eftersom hennes vänner rått henne att göra så. Eftersom meningen var att de skulle gifta sig hade Bengta lämnat utrymme på gården åt Nils Olsson, men  
Så har iag nu sedermehra, tagit i betänckande, att iag uti min ålderdom och swaghet icke årkar dragas med drygt hus hålds Bekymmer, samt i hänseende här till förer med sig mehra beswär ock oro, än nytta och förmåhn.
Bengta bröt alltså förlovningen, men lät Nils Olsson överta driften av gården, mot att han bland annat lät henne bo kvar, gav henne delar av grödan osv. Nils Olsson gifte sig sedan med Elna Månsdotter, och Bengta stannade kvar på gården ytterligare ett år som allmosehjon, men är försvunnen 1755.
 
Finns det fler som stött på något liknande? En annan av mina anor fick överta en gård i Lomma 1793 eftersom hans farbror hade dött barnlös, samtidigt som han gifte sig med sin farbrors styvdotter, och där kan man ju förstå att man ville ha gården kvar i släktens ägo. Men att en änka lämnar över driften av sin gård till en ung man hon varit förlovad med ett kort tag, och som hon sedan inte vill gifta sig med?