NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 oktober, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 oktober, 2009
Skrivet av: Ingela Martenius skrivet 2007-05-09, 01:52
Inte för att jag är från SVAR, men offentlighetsprincipen har ingenting att göra med CD-utgåvor av uppgifter från folkräkningar.
 
Offentlighetsprincipen är att vem som helst kan få ta del av bl.a. dessa uppgifter - och det kan man. Jämför med mikrokorten: SVAR tar betalt för dem, men om man kontaktar aktuellt Landsarkiv via telefon/brev/email så får man enklare uppgifter (som bara är att slå upp) alldeles gratis. Dessutom är det helt gratis att själv forska på Landsarkiven - som t.o.m. bjuder på uppkoppling mot Genline och tillgång till alla dessa olika CDs som finns  samt inte minst kunnig personal som gärna hjälper till.
Nej, någon myndighet som är bättre på att hjälpa till att lämna ut uppgifter enligt offentlighetsprincipen är nog svår att finna.
 
Dessutom har myndigheter faktiskt rätt att ta ut avgifter för att täcka sina kostnader (inte för att göra vinst).
 
 
När det gäller CDs med folkräkningar så vore det väl fantastiskt med en CD från t.ex. 1930, ungefär mittemellan 1900 och 1970.
Men jag har svårt att förstå invändningarna mot en CD för 1990, så länge det inte är fråga om att man måste välja mellan 1930 och 1990. Då är det inte ett val, då måste 1930 prioriteras. Men samtidigt är det så att det väl säkert skulle ta minst något år att färdigställa en CD för 1990, och då är det nästan 20 år gamla uppgifter.
Själv har jag haft mycket nytta av 1970 och 1980 för att spåra släktingar - faktiskt riktigt nära släktingar (kusiner, sysslingar) - som vi i min del av släkten så totalt varit avskurna från att vi bokstavligen inte ens vetat om att de existerar (och de har inte känt till oss). Genom att alternera mellan CD 1970, CD 1980, Dödsskivan, eniro.se, birthday.se och besök på skattekontoret med dess allmänhetens terminal så har jag nog nu lyckats få fram det mesta - men det skulle definitivt förenklat och förkortat sökandet att ha haft tillgång även till en CD 1990. Det är ett väldigt långt hopp mellan 1980 och skattekontoret med dess nu-uppgifter. Och det avståndet ökar för varje år.
 
I alla fall för mig har en viktig del av min släktforskning varit just att kunna återknyta till förlorade delar av släkten. På det här forumet är det många som ställer just den typen av frågor och det vore väl fint om en CD kunde förenkla.
 
Ingela