NULL Skriv ut sidan - Etikfråga

Anbytarforum

Titel: Etikfråga
Skrivet av: Göran Stenberg skrivet 2008-09-01, 03:42
Det är nog svårt att vara affärsmässig och altruistisk på samma gång i det här fallet. Men man blir i alla händelser alltid glad över ett tack. Jag hittade en blyertsteckning av den store marinmålaren från 1800-talet, en som han förmodligen gjort som mycket ung elev på Sjökrigsskolan. Det var ramen som jag åtrådde och jag hade inget intresse av att behålla teckningen men inte heller av att sälja den utan tyckte att det mest kongruenta vore att tillställa den konstnärens ättelägg och biograf, själv både marinofficer och konstnär. Min tanke var verkligen att teckningen skulle vara just en gåva. Det är ett halvår sedan jag enl telefonöverenskommelse levererade den i ett brevlådeinkast på en mycket fin adress, men jag har ännu inte fått någon reaktion på det hela. Jag vill inte verka småaktig, men så här efteråt känner man sig enbart dum.
Å andra sidan glömmer jag aldrig den glada tacksamhet jag möttes av när jag på eget initiativ sände fil dr Johan Pipons exemplar av Iliaden och Odysséen från början av 1800-talet och på originalspråk till hans ättling släktforskaren och prästen Alrik Hammarén. Pipon var läroverksrektor och bokhandlare i Haparanda. Efter hans död 1894 såldes hans stora bibliotek på bokauktion i Uppsala, men intäkterna lär inte ens ha räckt till att bekosta auktionskatalogen.  
Kontakten med kyrkoherde Hammarén, som f ö publicerat en mycket intressant antavla i museiårsskriften Norrbotten 1966, utvecklades till en trevlig släktforskargemenskap. Så man får nog vara beredd på olika typer av reaktioner i sådana här fall.
 
(Meddelandet ändrat av GSt den 01 september, 2008)