NULL Skriv ut sidan - Seder och bruk

Anbytarforum

Titel: Seder och bruk
Skrivet av: Per Thorsell skrivet 2006-01-09, 13:39
Ett enkelt exempel ur verkligheten från Eskilstuna, staden där man tillverkade de flesta bordsbesticken och knivarna i Sverige:
 
I mitt barndomshem, bildat 1932, fanns en uppsättning matbestick i nysilver. Det innehöll även knivar med blad i samma material, i ett stycke med skaftet. Tillverkare GENSE (= Gustaf Eriksson NySilver Eskilstuna) De var mycket riktiigt dåliga när det gällde att skära i helt kött. Å andra sidan var detta en bristvara under ransoneringarna på 40-talet.
 
I mina farföräldrars hem, bildat omkring 1905 fanns likaledes matbestick i nysikver. De knivarna hade blad av kolstål som var tunna, breda och mycket vassa, utmärkta att skära kött med, men svartnade lätt. De polerades med sjösand. Skaften var av svärtat hårdträ och alltså inte av nysilver. Tillverkare: Jernbolaget.
 
Mina morföräldrar, som bodde på landet och var något äldre, hade större nysilverbestick där skedar och gafflar var av olika modell. De användes inte i vardagslag. Tillhörande knivar fanns inte.
 
Gaffeln är som bekant det senast införda verktyget. Tidigare åt man gröt och soppa med sked eller slev och kött och potatis eller rovor med kniv och fingrar.
 
Per Thorsell.