NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-02-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-02-04
Skrivet av: nicke skrivet 2001-07-01, 16:35
Tack Jan-Erik och Maud !!
 
Jag kan nog säga att mycket klokare blev inte jag av att titta in på (metodfrågorna)
 
En liten förklaring till dig Maud:
 
Om man delar upp min oäktings historia i två delar så är följande fakta att notera.
 
1. mf f oäkting (fadern okänd!)  
2. mf m oäkting (fadern okänd!)
 
-I mitt fall är både min morfars far och morfars mor oäktingar.
-Är det en slump, eller??
 
Som om det inte vore nog, längre fram i husförhörsl. så får båda gemensamt efternamn.
-Lägg därtill ett senare giftemål på samma grunder.
Bäst att tillägga att Modern (pigan) i båda fallen har olika namn och FÖRHOPPNINGSVIS blir ett rimligt antagande att dessa två är helt skilda personer.
Därav är fakta nu till lite av mina tankegångar.
 
Modern (pigan) i båda fallen har en lycklig natt med allt från någon resande till en gårdsstrykare eller någon av drängarna i byn.
-Hon blir med barn!
1. Hon vet vem det är men skäms för att säga det till överheten/prästen.
 
Slutsats: faderns namn finns inte att hitta!
 
2. Hon är själv en s.k byhora och har inte så noga räkning på vilka hon haft inom ramen för en 9-månadersperiod och kan därav inte berätta vem som är fadern, även om hon velat!
 
Slutsats: faderns namn finns inte att hitta!
 
BARN AV UTOMÄKTENSKAP:
 
I det här fallet så är väl möjligheten att mannen/kvinnan som haft en liten affär utanför äktenskapet senare skiljer sig och gifter om sig med älskaren/älskarinnan och då blir barnet legitimt igen.
 
Slutsats: fadern blir nämd med namn senare i kyrkoböckerna och kan noteras.
 
Min slutsats/undran:
 
I mitt fall så är det inga som helst noteringar om trolovning,adoption eller utomäktenskaps barn
enbart (fader: okänd!)
 
Mödrarna i båda fallen står som ex.pigan anna svensdotter från stenstugan.
 
Men hur fungerar det med namnen som modern gett till barnen efter födseln.
-Kan det ha någonting att göra med fadern och dennes ev. namn som barnen nu får av modern.
I detta fall så är väl ett rimligt antagande att modern tyckte om pappan till barnen oavsett om det bara handlade om en månskensnatt men om det nu var så att modern inte visste om faderns namn eller inte ville veta om det.
Då måste namnet ha någon annan anknytning en faderns, kanske någon kär broder eller vän.
 
Hur som helst så är min kunskapsnivå begränsad och i det här fallet så behöver jag nog all hjälp jag kan få.
 
Väl mött och hopp om vidare hjälp i min såpopra
 
Nicke!