NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 juli, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 juli, 2015
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2012-12-17, 22:47
Hej igen, Lotta!
 
Som Anton redan påpekat, så tillhör Y-DNA-test de billigaste inom DNA-genealogin, men man behöver förstås prover från två personer som man kan jämföra. Att få någon av Oskars söner att ställa upp för ett salivprov är väl inget problem, gissar jag. Men det gäller alltså även att hitta en ättling till familjen Hermansson, som bär på samma Y-DNA som Henning och som också är villig att ställa upp.
 
Jag har tittat lite på vilka möjligheter som finns, och tyvärr ser det inte precis ut att vara gott om lämpliga kandidater i den nu levande generationen. Henning hade två manliga kusiner som var söner till hans farbror Lars Gustaf Hermansson: Lars Botolf och Gustaf Leonard. Båda var gifta och hade barn, men Lars Botolf dog ganska ung och fick bara tre döttrar, och därmed finns inget Y-DNA att hämta där.  
 
Gustaf Leonard fick däremot åtminstone en son, Karl Sigfrid Hermansson (1907-1988), men jag vet inte om denne i sin tur fick några söner. Det bör du dock lätt kunna ta reda på genom att beställa en kopia på första sidan av hans bouppteckning.
 
Eftersom jag inte lagt ner så värst mycket tid på den här genomgången, finns väl också en viss möjlighet att jag missat någon manlig ättling i något led. Framför allt kan man kanske hoppas på att Gustaf Leonard fick ännu någon son - eller flera.
 
Ytterligare en möjlighet skulle förstås vara att gå ett steg tillbaka för att ta reda på om Herman Andersson hade någon bror som i sin tur hade söner. Tyvärr visar det sig att Herman var ett utomäktenskapligt barn, vars far visserligen namnges i födelsenotisen men som verkar vara svår, eller i varje fall mycket tidskrävande, att spåra framåt i tiden. Så tills vidare ser Karl Sigfrid ut att vara det största hoppet.
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/22540/370570.jpg)
 
Hälsningar
Hans Olof