NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2009
Skrivet av: Ted Rosvall skrivet 2008-10-31, 10:13
Sedan många år kör jag med ett förenklat källhänvisningssystem, där jag utgår ifrån att den som är intreserad själv hittar fam till berörd födelse-, vigsel eller dödsnotis. M.a.o. jag anger att en person är född 10 mars 1794 i Slöta församling (VG), och det borde då räcka för den som vill kontrollera eller kanske hjälpa till att hitta fram till notisen i fråga, oavsett vilken leverantör han eller hon använder sig av. Det är bara om notisen inte står där den borde stå, som det kan vara befogat med en mer precis källhänvisning. När det gäller husförhörslängder borde det räcka med att säga t.ex. Slöta (hfl) 1791-1798 sid 234 - så undviker man alla faror med olika numreringssystem. Undantaget här är givetvis när det är finns fler volymer för samma tidsperiod, och varje volym har egen numrering (inte fortlöpande).
 
Min rekommendation är alltså; Överdriv inte källhänvsiningarna!  
En publicerad födelseuppgift skall tolkas som att den ÄR kontrollerad mot födelse- och dopboken.
En publicerad vigseluppgift skall tolkas som att den ÄR kontrollerad mot lysnings- och vigselboken.
En pubicerad döduppgift skall tolkas som att den ÄR kotnrollerad mot död- och begravningsboken.
 
Däremot skall man vara övertydlig när uppgiften avviker från det vanliga. När man inte hittat uppgiften i ministerialboken, när det kanske är en åldersuppgift som spökar eller när den presenterade uppgiften på något sätt känns osäker. Då får det gärna vara mycket exakta källhänvisningar med både volymnummer, GID och allt vad man kan hitta på.
 
Mvh
TED