NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-15
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2002-07-16, 09:08
Michael har naturligtvis helt rätt i att frågan om kvalitetsutredningens tillgänglighet inte behöver hänga ihop med förslaget att avskaffa de stödjande medlemmarna. Det jag blir illa berörd av är att styrelsen har fattat ett aktivt beslut om att begränsa vilka som ska få tillgång till utredningen. Att det beslutet innebär att de stödjande medlemmarna inte får se och bidra måste ha varit uppenbart för alla i ledningen. Jag känner mig rätt nedprioriterad som stödjande medlem. Att det sammanfaller med att styrelsen vill att jag och andra stödjande medlemmar ska avvecklas kan ju vara en tillfällighet.
 
Eftersom förbundet aldrig intresserat sig för kvalitetsfrågor, har jag och några andra släktforskare sedan tidigare funderat över möjligheten att starta en egen förening som enbart arbetar för en bättre kvalitet i forskningen genom att ägna sig åt frågor om källkritik, diskutera hur man bäst redovisar sina forskningsresultat och som uppmärksammar goda exempel. (Och där politiska diskussioner och utspel garanterat inte hör hemma.) Skulle det finnas underlag för en sådan förening?