NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-24
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2005-11-13, 18:33
För egen del så föredrar jag att inte skriva in mina dagdrömmar i min antavla. Däremot kan det vara intressant att studera hur en tradition har uppstått, till exempel hur traditionen om att individen i Drottningätten var släkt med varandra uppstod runt förra sekelskiftet, och hur den sedan kom att kompletteras med en kunglig härstamning på 1950-talet. Sådana fakta hjälper ju vid bedömningen av hur trovärdig en genealogi är, eller hur?
 
Man kan naturligvis påstå vilka orimligheter som helst, men jag tycker att det finns bättre forum för att diskutera skönlitterära konstruktioner...
 
Nej, jag ser ingen anledning att sluta bemöta diverse fantasier när de dyker upp, även om jag anklagas för att vara auktoritär om det råkar vara så att jag påpekar logiska brister och bristande underbyggnad i form av källor, eller när jag påpekar att källorna talar i annan riktning...
 
För det är lätt att visa att jag har fel. Leta bara upp samtida källmaterial som visar det, istället för att hänga upp er på vad som står i diverse helig sekundär litteratur.  
Släktforskare borde veta bättre än bokstavstroende predikanter, men det finns tyvärr många bokstavstroende även bland oss.