NULL Skriv ut sidan - Landsarkivens bestämmelser

Anbytarforum

Titel: Landsarkivens bestämmelser
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2011-05-24, 17:58
Hej Roger!

Min erfarenhet av Göteborgs landsarkiv är att de har skickat en hel del material till mig, kopior av bouppteckningar m. m., utan kostnad. Vid min senaste kontakt med landsarkivet i Vadstena fick jag veta att man får en kostnadsfri förfrågan per år, sedan kostar det - oavsett vad det handlar om eller hur krävande uppgiften är att ta fram för dem (vet dock inte hur det är nu, detta är några år sedan).  

Landsarkivet i Lund brukar vara ganska snälla med uppgifterna, nu senast hörde jag hur tjänstgörande arkivarien i receptionen meddelade en person som ringde dit att man får fyra uppslag gratis men att det därefter kostar 125 kronor per påbörjad kvart (vilket det gör annars också, om de anser att de inte kan plocka fram handlingen utan större sökning). Jag har mailat LLA ett antal gånger om t.ex. utdrag ur födelseböcker m. m., där jag fått uppgift ur både födelsebok med tillhörande församlingsbok (om föräldrarnas födelseuppgifter m. m.) utan kostnad eller ens en kommentar om att det skulle kunna kosta. Däremot har jag hört från andra forskare att de har fått problem med LLA, svaren har dröjt orimligt länge, de har inte hittat material som sedan har dykt upp osv.  

Att du inte kunde få ut en kopia på domslutet ur domkapitlet låter märkligt, särskilt när du har datum för domen. I så fall bör det inte handla om något mer tidskrävande sökande för deras del, och den enda kostnad som bör utgå är kopiekostnaden på 4 kronor per sida.

Mvh, Markus