NULL Skriv ut sidan - Landsarkivens bestämmelser

Anbytarforum

Titel: Landsarkivens bestämmelser
Skrivet av: Mats Ahlgren skrivet 2010-10-17, 23:37
Det är intressant att försöka tolka det som finns på beställningssidan.
 
Forskning/eftersökningsuppdrag kostar 125 kr per kvart står det, men jag hittar ingen definition på vad forskning/eftersökningsuppdrag är.
 
I beställningen för bouppteckningar, så finns det två boxar att kryssa i, en för födelsedatum och en för dödsdatum, där det står Jag känner inte till denna uppgift, och är medveten om att det kan medföra en avgift för forskning. Observera att det står kan, det behöver inte utfalla ens i dess fall.
Om jag kan dessa två efterfrågade uppgifter, så torde det inte finnas grund för någon avgift avseende forsknings/eftersökningsuppdrag.
 
Om arkivet inte har ordning på sina dokument eller de förvaras på ett sådant sätt att de inte kan tas fram trots relevanta uppgifter, så ska det knappast belasta konsumenten. Att kalla arbete beroende på bristande ordning för forskning/eftersökningsuppdrag är magstarkt.
 
Finns det exempel på frågor, där alla uppgifter finns med och det trots det tagits ut avgift för forskning/eftersökning så föreslår jag att dessa sänds till riksarkivarien för att få ett svar på om detta är i linje med hans intentioner.