NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 maj, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 maj, 2011
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2005-11-24, 11:50
Det är nog inte så mycket fråga om hur man skriver som vad man frågar om. Ibland när jag läser frågeställningar och klagomål på att folk inte får svar, får jag intrycket av att frågarna ibland verkar tro (men det märker jag av ditt inlägg att du inte gör, Birgitta) att det finns en proffessionell frågelpanel någonstans, med speciell avdelad uppgift att svara på alla frågor, ungefär som vissa tidningars frågespalter som: Fråga om juridik, Fråga doktorn etc. Så är det ju inte. De/Vi som ibland besvarar någon fråga är ju vanliga amatörer, precis som alla andra här i Anbytarforum. Och de flesta av oss ställer ju emellanåt också frågor. Eftersom jag personligen tycker att det är mycket roligare att forska fram uppgifterna själv, i stället för att få dem serverade, fix och färdiga, brukar jag bara ställa frågor i Anbytarforum när jag verkligen har kört fast, dvs när jag uttömt alla tänkbara för mig kända källor, men att jag ändå kanske hoppas att någon enda av Anbytarforums deltagare, eventuellt råkar ha hittat uppgiften på ett ställe, där jag inte tänkt på att leta. Eller om det rör sig om någon plats som av geografisk/arkivistiska skäl kan tänkas vara åtkomligare av boende i andra län/landsdelar än jag själv (som bor i Linköping), t.ex. Stockholm, Göteborg, Småland eller Skåne.
 
Men av de frågor jag har ställt, har jag nog bara fått svar på kanske 5-8 %; högst! (Men desto mer glädjande i de fall jag fått det! ) Så du är inte ensam, Birgitta... Och det troligaste skälet till att man inte får svar, är (som redan nämnts) helt enkelt att ingen har forskat på området, eller åtminstone att de som eventuellt har gjort det, inte har något svar att ge.  
 
Ett tips är ju annars att man självfallet har betydligt större chanser att få ett svar om man frågar om personer långt tillbaka i tiden t.ex. 16- eller 1700-talen. Då är ju den statistiska sannolikheten att ens ana berör någon annans mångdubbelt gånger större än om man frågar om t.ex. en person i början av 1900-talet. I sistnämnda fall känner man ju vanligen till vilka personer, som skulle kunna veta något (dvs relativt nära släktingar). Och då är det ju faktiskt enklare att fråga dessa direkt, än att gå omvägen över Anbytarforum.