NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-15
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2007-02-14, 22:22
Nu är detta min personliga åsikt igen:
 
Det är viktigt att alla, oavsett ålder, känner sig välkomna i släktforskningen och på Rötter. Att få med fler nya, även i aktiva roller, ser jag som mycket väsentligt. Om vi då kan få även yngre att känna sig attraherade av vår verksamhet är det bra.
 
Eftersom jag dagligen träffar studenter har jag lite svårt för den rådande ungdomsbetoningen. Sedan några år tillbaka har jag reagerat på att de unga studenterna går miste om väldigt mycket när de nästan aldrig får träffa och interagera med äldre, erfarna människor på ett vettigt sätt. Idag är det mycket större betoning på ungdom och på ytan, dvs teknologiskt imperativ, all undervisning ska ske med vackra Power Point presentationer och senaste datorteknik men innehållet är mindre väsentligt liksom det logiska tänkandet och problemlösandet (jo, jag vet nu låter jag riktigt gammal!). Även vid datorskärmen måste vi använda tankeförmågan, annars blir det bara datorspel. I den internationella forskningsverksamhet jag också är engagerad i är åldrar och erfarenheter mycket mer blandade än här i Sverige. Det är oerhört nyttigt för både gamla och unga.
 
Det är inte bra att segregera olika grupper, däremot måste vi alla lära oss respektera och möta varandra och där finns det brister. Under den tid jag följt AF har jag sett några unga gymnasister (med simpla frågor enligt en del) utvecklas till skickliga släktforskare på några år. Den allra bästa situationen är när människor med olika åldrar samlas kring ett gemensamt intresse, så har vi det i ridklubben och det är väldigt roligt.  
 
En stor fördel med AF är ju precis det som påpekas av Eva, man behöver inte vara söt och gullig eller imponerande eller gammal och Erfaren eller ung eller något annat för att få vara med. Sven tar upp en viktig sak - vi ska lära oss av varandra. Men Kaj - frågan är just: Hur gör vi det?