NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-05-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-05-24
Skrivet av: Staffan Benedictsson skrivet 2008-05-20, 15:53
Hej!
Jag började släktforska aktivt med Genline 2002 och efter något år en del på landsarkivet, dessinnan hade jag gjort grundarbetet i lådor och genom att fråga äldre släktingar.  
 
Jag tog och tar fortfarande gärna emot enstaka uppgifter, hela grenar eller släktutredningar, men i min databas hör de inte hemma. Jag vill kolla alla uppgifter innan jag lägger in dem i databasen. Hur ska jag annars kunna våga forska vidare, tänk om jag senare kommer på att en hel gren är fel. Jag har faktiskt ett bra exempel på det. En släkting född 1898 växte upp i tron att hans styvfar var hans riktige far. Jag litade självklart på uppgiften eftersom vi visste vem hans far var, så jag började den grenens forskning med fadern och lade ner ett par veckors arbete, men jag fick å andra sidan en ny intressant släkt att ge mig på. Helt åt skogen var det inte efter som det gav information om ett släktnamn som en släkting fortfarande bär.
 
Om jag litat blint på gamla utredningar hade jag glatt stoltserat med Harald Blåtand, gamla frankiska kungar från 800-talet, folkungaätten med flera som vi kan hitta i släktens Jäderlundare. Men ok, i det fallet är det ju ett uppenbart fall av klipp, klistra och fyll i med lämpliga namn som den kände blufforskaren Jäderlund höll på med. Vad han däremot lyckades med var att ge mig en extra källkritisk pekpinne innan jag började forska.
 
Dessutom hittar man aldrig det som andra missat om man bara kopierar andras uppgifter. Jag har gått igenom och kontrollerat en släktutredning för min farfars farmors släkt som sträcker sig tillbaka till en person född under andra halvan av 1600-talet. Det mesta har faktiskt stämmt, men det fanns en del småfel och uppgifter som verkar svåra att kontrollera. Hade jag bara lagt in utredningen så hade jag inte kunnat lägga på två generationer och se antydningar om att arkivstudier i Malmö skulle kunna ge en eller två till.