NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-05-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-05-24
Skrivet av: Henrik Törnqvist skrivet 2008-05-20, 09:17
Hej Ann-Mari!
 
Sedan jag började släktforska för ett par tre år sedan har jag vid några tillfällen fått vissa grenar levererade av de som forskat på samma släkter eller dylikt. Det har ibland rört sig om Gedcom-exporteringar/importeringar med tiodubbla antalet personer i databaserna mot vad jag har haft i min databas. Har jag kopierat in dessa rätt upp och ner i min databas? Absolut inte!  
 
En av de första sakerna jag lärde mig i samband med att jag började släktforska var källkritiken. Även fastän någon redan forskat på en viss gren så behöver det inte betyda att uppgifterna är rätt eller kritiskt granskade. I min egen forskning har jag endast kommit ner till kring 1700-talets början, därinnan kan det ju finnas luckor både vad gäller husförhörslängder och födelse-/dopböcker som gör att man inte kan koppla samman personer. De uppgifter jag fått från andra som jag själv inte kan granska på grund av såna här orsaker låter jag ligga i en att göra-mapp tills jag fått kunskaper om hur jag går vidare och kontrollerar att dessa uppgifter är korrekta.
 
Att kopiera uppgifter från hemsidor, databaser och andra forskare är troligtvis ganska vanligt men tar bort lite utav tjusningen i släktforskandet, att själv bläddra fram sina anor, upptäcka spännande saker om sina förfäder, osv. Jag använder istället andra källor som stöd. T.ex om jag har en ana där födelseförsamling ej finns omnämnd och inflyttelse från en församling som inte går att uttyda medans en annan forskare har uppgift om födelseförsamling så kan jag gå ju följa anan framåt i tiden istället för bakåt och på så sätt förvissa mig om att det är samma person.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro