NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 december, 2012
Skrivet av: Ingeborg Arvastsson skrivet 2012-09-22, 21:24
Tack Maud!  
 
Ja på hustrun, så står det bara hustru i församlingsböckerna, aldrig, vad jag kan se, att hon arbetar med något (paret är till synes barnlösa). Hon hette Hilda Augusta (Maria) Lindbom (Lindblom) o var född 1860 i Visby, död 22 april 1934 samma plats. Maken hette Carl Petter (Karl Peter) Eriksson och var född i Ganthem, Gotland, 11/12 1863. Jag har bara nått halvvägs med dem och inte kommit till deras relations början ännu, men blev så förundrad över deras livssituation. Inbillar mig att det ryms mer mellan raderna i kyrkböckerna och tänkte därför förhöra mig här i vad som var vanligt för statare. Trodde att makar i regel höll ihop, i synnerhet om livet var kärvt, och är nyfiken på om det var vanligt att de gick skilda vägar?  
Blev också förundrad över att de tillsammans o att han själv stundtals saknat hemvist. Varför gjorde folk/statare det? Om de skötte sitt arbete så ingick väl husrum i anställningen? Jag tar för givet att han skött sig eftersom han vid ett tillfälle fått frejdbevis vilket jag uppfattat är en form av referens till t.ex. potentiella arbetsgivare utfärdat av kyrkan... Men det ena kanske inte har något med det andra att göra?!
 
//Ingeborg