NULL Skriv ut sidan - Sjuksköterska

Anbytarforum

Titel: Sjuksköterska
Skrivet av: Ingela Martenius skrivet 2006-11-19, 22:43
Hej Harriet,
 
I den förteckning jag har - en tabell betitlad De av staten godkända sjuksköterskeskolorna i Sverige, innan utbildningen blev högskoleutbildning  - finns sammanlagt 45 sjuksköterskeskolor med.
Tabellen har jag kopierat, men dumt nog inte antecknat varifrån. Såvitt jag minns var det en statlig utredning eller möjligen en avhandling.
 
I den här tabellen finns faktiskt inte Visby med överhuvudtaget. Möjligen sökte den aldrig statligt godkännande - såvitt jag kommer ihåg från boken så var det just så att en rad utbildningar lades ner för att de inte höll måttet och inte hade möjligheter att komplettera upp.
 
Av de här 45 skolorna var det alltså bara åtta som var statligt godkända innan 1920. Av de fyra första var det ju tre (RK, Sophia, Ersta) som hade en profil med riksupptagning, och Göteborgsskolan hade väl en stark ställning i västra och södra Sverige. Sedan var det alltså bara fyra skolor på länsnivå som brydde sig om att söka statligt godkännande. Förmodligen för att det ännu inte spelade så stor roll - jag tror inte legitimeringen infördes förrän efter kungörelsen 1920. När jag skriver 1926 så är det för att det var då de sista av de gamla skolorna blev godkända; de flesta godkändes 1923-24 men några av de mindre hade väl svårare att lägga om utbildningen så att de klarade de statliga kraven - och några klarade det alltså inte överhuvudtaget.
Så att Din släkting fick arbete inom den offentliga vården efter att ha gått en icke-godkänd utbildning var säkert helt normalt - de åtta godkända skolorna kunde ju rimligen inte försörja hela Sveriges behov av sjuksköterskor. Särskilt inte som de tvingades sluta arbeta när de gifte sig.
 
Det finns förresten en hemsida om F.N.: http://www.florence-nightingale.co.uk
Där påpekas det bl.a. att F.N. som första kvinna blev invald i Statistical Society för sitt pionjärarbete med statistik från Krimkriget! Jag blev faktiskt väldigt imponerad när jag såg hennes statistik första gången: helt moderna pie charts, färglagda, mycket överskådliga.
Jag visste inte att Royal Free inte byggde om förrän 1975 - det hade varit kul att se F.N.:s originalsjukhus från 1800-talet, särskilt som jag då sett kasernen i Scutari (den var inte heller ombyggd, men tjänstgjorde inte heller som sjukhus utan hade återgått till att vara kasern).
 
Ingela