NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 april, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 april, 2009
Skrivet av: Mikael Jageklint skrivet 2009-02-11, 16:54
Tack alla för värdefull information. Men jag vet inte var jag skall börja reda i allt detta? Men som jag misstänkt Stefan så håller jag med om att det kan vara en skröna att Johan omkom med resten av besättningen. Följande berättade dock min mormor när jag intervjuade henne 1991:
 
Han (Johan Thorin) skulle komma hem på en bestämd dag. Han och ett par kamrater skulle åka över till England. Di skulle arbeta sig över på en båt, för di skulle få komma ut. Och Mamma hon vänta ju på pappa kan veta å skulle ha lite festligt när Pappa skulle komma hem. Å det ringde på dörren och mamma tänkte att det är pappa som kommer. Där stod det en helt främmande karl utanför. Å jag trodde det var min man för jag vänta honom hem (sa frun Josefina) för han har vart i England några dar och skulle komma idag. Mannen sa: Ja, det blir nog inte så. Det har väl inte hänt något, sa Mamma? - Jo, det har det gjort. Har det hänt en olycka med min make då? - Jo, det har det gjort. Det har.. säja.. båten gick till botten med man och allt. Allla är borta.
 
Min mormor var endast 8 månader gammal och låg i vaggan, berättar hon. Hennes mor var endast 37 år och blev änka med fem barn. Min Mormor fick komma till en fosterfamilj eftersom Josefina inte kunde ta hand om alla.
 
Pappan, mannen jag söker heter alltså Johan Thorin och är född 10 oktober 1869 i Hajom, Älvsborg. Han var gift med Josefina Albertina Pettersson född 5 apr 1873 i Kristine, Göteborg.
Han var förman på Kamgarnsspinneriet i Gårda där han arbetade. Han var skriven som sagt i Örgryte vid tiden för olyckan.
Jag har också letat efter honom i dödbok för Örgryte men inte hittat honom.
 
Enligt anteckningar i mitt släktprogram flyttar sen familjen till Vasa 1911, den 13/2. Jag har inte tittat i senare församlingsböcker. Kanske står det något där som du säger Eivor?
 
I mina anteckningar ser jag också att det skall finnas en kommentar om Johan Thorin i Böcker över obefintliga, 1897-1949, AIII:1, O-län, sid 35. Denna kan jag inte minnas att jag har följt upp. Finns källan hos AD, Genline eller SVAR?
 
Tack Maggie för att du tittade efter Johan Thorin bland sjömanshus hos SVAR. Hur funkar det?
 
Enligt Stefans transkribtion stod det ju: inskr. Gb. sjöm.h 34 den 4/9, 10 afförd 22/5, 15 frik(allad)
 
Vad betyder det? Fördes alla passagerare upp på listor såväl de som jobbade på skeppen som de som bara var passagerare? Vad betyder Sjömanshus 34? Hur kan man bli avförd -15 när man dog -10?  
 
Mycket tacksam för hjälp,
 
/ Mikael i Vargön