NULL Skriv ut sidan - Klockare

Anbytarforum

Titel: Klockare
Skrivet av: Lotta Nordin (Lotta) skrivet 2004-01-20, 18:11
I Järsnäs, Jönköpings län, finns följande klockareed i LI:1. Troligen är det kyrkoherden Nicolaus Bergeri Klinteus som skrivit det någon gång under sin tid som kyrkoherde, 1657-1694. Det är odaterat men står före en avskrift daterad 1684.  
 
Klockare Ed:
 
Jag N. lovar och svär vid Gud och hans heliga evangelium, att efter jag är tillbetrodd att vara klockare, här vid N. kyrka, skall jag vara förbemälte kyrka huld och trogen i alla måtto, hennes skada och fördärv i tid avvärja och tillkännagiva och intet här uti dölja eller förtiga, jag skall ock kyrkans nycklar, med allt vad som kyrkans inventarium tillhörer, hava i flitigt akt att intet här av förkommes; i synnerhet hava mig vaktat att inlåte med någon  som kan begära någon del av det som till kyrkotjänsten haver varit brukat, det vare sig vin, oblater, skrudekläde, paten, altar, funtkar, beläten eller klockor, var av vidskepelse följa kan. I en summa mig så förhålla som jag vill och kan till svars stånda för min kyrkoherde och förman samt hela församlingen, Adel och oadel, alldeles som i kyrkobalken och gamla ordinantier förmäles, mig så sant Gud hjälpe till liv och själ.
 
(min modernisering av texten)