NULL Skriv ut sidan - Mantalskommissarie

Anbytarforum

Titel: Mantalskommissarie
Skrivet av: Sweneric Andersson skrivet 2004-12-27, 23:38
Hej
 
Fick just ett meddelande angående släkten Wahlsten i Ryssby.
 
I Åby sn fanns i St.Wångeslätt en organist vid namn Magnus Dahlqvist f.1738 död 24/11 1777
Han var gift med Maria Elisabeth Wahlsten f.1740 (Maja Lisa)Wahlsten var dotter till befallningsman Johan Wahlsten i Söragärde o.h.h Maria Åhlund. Dom övriga Wahlsten fanns som faddrar och är troligen nära släkt. s.s. syskon.
 
De gifte sig  8/2 1763 i Åby sn(H).
 
I Vissefjärda fanns en präst med namnet Peter Wahlsten troligen broder till den ovan nämnda Maria Elisabeth Wahlsten. liksom en syster vid namn Birgita Wahlsten som gifte sig med Inspector Carl David Dahlfeldt.  
 
En Lisken Wahlsten gifte sig 1736 med befallningsman Lars Sjögren.
 
En mantalskommissarie Peter Wahlsten nämns 1764 i Södragården, Ryssby sn (H).
En madam Walborg Wahlsten nämns 1764  
I Åby finner vi Insp. Nils Wahlsten i Svartingstorp. gift 1:a med Annika Berg död 25/9  1733.  gift 2:a 10/9 1734 med Anna Maria Lägren ?
Familjen bor i Svartingstorp. Åby sn (H).
 
Angående Sven Wahlsten har jag lagd honom i någon låda t.v. Återkommer om den uppgiften.  
 
Men om jag minns rätt var min fråga om någon visste var släkten Wahlsten kom i från. Kan det vara från Wadsten i Ryssby sn(H) även om stavningen är olika.  
Kanske någon vet mera.
MVH
Sweneric  
 
 
PS
 
Undrar om släkten Vahlsten finns med i samlingar om statliga tjänstermän. Det ska finas i Vadstena  
en särskild bok om statliga tjänstermän.
DS