NULL Skriv ut sidan - Mantalskommissarie

Anbytarforum

Titel: Mantalskommissarie
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2004-12-27, 13:40
Hejsan!
 
En man vid namn Sven Olofsson antog någon gång under 1700-talet efternamnet Wahlsten. Han var till yrke mantalskommissarie i Söregärde i Ryssby församling i Möre härad i Småland och avled antingen året 1743 eller 1744.
 
Han var sedan året 1712 gift med Maria Berg från Kalmar och med henne hade han åtminstone en dotter vid namn Kristina Wahlsten. Hon föddes året 1717 på Söregärde i Ryssby församling i Möre härad i Småland och avled på tisdagen den 30 oktober 1753 och möjligtvis på Horsö i Kläckeberga församling i Småland. Hon gifte sig 1742 i Ryssby församling i Möre härad i Småland med Christian Fredrik von Sydow.
 
Christian Fredrik von Sydow föddes troligen i Pommern året 1714 som son av saltbruksidkaren i Ryssby församling i Möre härad i Småland David Sidow och Anna Maria Burckhard. Frälseinspektor Christian Fredrik von Sydow avled onsdagen den 12 maj 1773 i Horsö i Kläckeberga församling i Småland. Från honom härstammar hela den fortfarande i Sverige levande ointroducerade adliga ätten von Sydow. Härstammar du månne från dessa personer?
 
Dessutom vet jag att Sven Olofsson var son av den tunnbindareålderman i Söregärde i Ryssby församling i Mörehärad i Småland Olof Stensson som avled 1731.
 
Tyvärr vet jag inget mer om dessa personer men om du (Birgitta) vet någonting ytterligare tar jag välvilligt emot detta.