NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-01-31
Skrivet av: Anne Minken skrivet 2006-01-26, 10:47
Anders Kullander døde på Casimirsborgs glasbruk i Lofta 6.2.1809. Alderen hans ble da oppgitt til 73 år. Presten i Lofta var av den typen som skrev en liten livsbeskrivelse i dödboken. Om Anders Kullander står det: ”Skall vara född i Stockholm 1736. Varit 2de gånger gift, haft 6 barn - kom 1806 hit till sin måg glasblåsare Wink. Varit Glas-ritare och Slipare.

Jeg tror det er rimelig å anta at han hadde arbeidet ved et annet glasbruk før han kom til Anneberg i Botilsäter. Som Margaretha Berggren tror jeg at Kungsholmen er det heteste sporet. Mantalslängder derfra bør kunne gi svar på det.

Angående de seks barna har jeg bare funnet fire barn født på Limmareds glasbruk (i tidsrommet 1772 – 1779). Et femte barn må være Anna Stina Cullander, gift i Södra Åsarp 1791 med Johannes Nyberg. Ett av hennes barn bodde sammen med familien Wink/Kullander på Casimirsborg. Jeg har ikke funnet noen barn født i Botilsäter.

Jeg tror ikke at det er noen nærmere slektsforbindelse mellom Hans Balthazar Wentzel som arbeidet i Norge fra 1760 og Daniel Benedictus Wentzel fra Henrikstorps glasbruk. Glassblåsere med slektsnavnet Wentzel er kjent i Tyskland fra 1500-tallet. Det vrimler av dem, og de finnes over hele det tysktalende området.

Mvh
Anne