NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-03
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2003-08-02, 09:14
Ett konditori i Sjöbo (av alla ställen) har anmälts till Diskrimineringsombudsmannen (DO) för att man på en skylt upplyser om att man säljer bakverket negerboll.
 
DO ska nu utreda om konditoriets tilltag att skylta med bakverkets namn kan anses vara diskriminerande, hets mot folkgrupp eller något annat olagligt.
 
En representant för det familjeägda kondiset ställer sig helt oförstående till brottsmisstankarna och säger till TT:
- Jamen, de har ju alltid hetat så.  
 
Det har hon förmodligen rätt i. Negerboll har det runda bakverket, rullat i pärlsocker eller kokos, kallats så länge jag kan minnas, d v s  nästan 50 år, och det förefaller inte troligt att det hade ett annat namn innan dess. Så heter det också i flera av mina receptböcker av både äldre och yngre datum.
 
På TT:s fråga om konditoriet inte kan sälja bakverket under namn chokladboll eller kokosboll istället, svarar hon:  
1. att det innehåller för lite kakao för att få kallas chokladboll. Även däri har hon förmodligen rätt - det skulle åtminstone förvåna mig om det inte finns en EU-regel som stadgar vilken kakaomängd i förhållande till övriga ingredienser som krävs för att något ska få kallas choklad.
2. att kokosboll är någonting annat - nämligen en större sak med skummigt innehåll på en kexbotten. Även i detta är jag böjd att ge henne rätt.
 
Till sitt försvar anför damen dessutom att flera kolsvarta negrer - jo, hon säger ordagrant så - besökt konditoriet och inte tagit anstöt av skylten samt att man även tillhandahåller bakverk som kallas japaner och skåningar.    
 
Nog måste man väl le något åt detta rent Grönköpingska drama - om man inte är alldeles humorbefriad?