NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-12
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2004-04-10, 07:40
Hej Eivor.
och du ska själv ha en trevlig Påsk!
Tack för upplysningen. Röda sten minns jag också. men kan jag minnas så fel at det fanns en kungsten i Kungsten...he he. Eller är det den stenen du menar som blev skänkt till Kungälv? Ja undrar om inte sådana myter om liknande saker. fredsmöten vid stenar sprider sig från plats till plats eller påverkar varandra. Vår kungsten låg nog där i alla fall innan de sprängde väck berget (eller skar igenom det) för vägens skull) jag minns att min far tog mig med till den stenen(men minnet ska man ju inte alltid lita på de lägger till och drar ifrån)  ja det var faktiskt flera stora stenar runt omkring, men där låg en riktigt stor bjässe och den kunde man inte ta fel på att det var kungstenen. Den tidigare nostalgiska betraktningen ska nu inte uppröra någon som bodde syd om spårvagnsspåret, hoppas jag, för den är sett genom ett barns ögon. Nej, så nostalgisk är jag heller inte...men det finns massor av spännande människo öden längs den linjen (säker också i Frölunda! grin)) och inte minst släkter som bodde där sedan urminnes tider. Jag har ofta funderat på hur de överlevde alla krig mellan de tre länderna och det gäller ju hela Göta älvmynningen. Det ena kriget efter det andra och så alla havets faror. Kärringberget som ju fick sitt namn av att hustrurna klättrade upp och oroligt spanade mot havet om deras män var på väg hem eller var väck för alltid. Boende precis under berget på Kullens lotshemman har mina förmödrar (de och andra i närheten måste ha varit kärringarna...he he)som spanat efter mina förfäder på det sättet. Det kunde vara kul och höra om andras härstamningar från gårdarna längs spårvägs spåret. Troligen är de flesta därifrån, släkt mer eller mindre nära. Min farfar Charles Palmqvist skriver i ett opublicerat manuskript Kronlotsen om ett otal personer och familjer och en massa rövarhistorier om orginal som vandrade runt i trakten etc.
M.V.H Steve